Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Znaky postmoderního umění:
Citátovost - tvorbu jako produkci vystřídala reprodukce. Místo psaní se důraz přesouvá na
znovu-psaní již existujících textů. (nikomu to neříkejte, ale píšu Babičku)
Sériovost - zavedl ji do výtvarného umění Andy Warhol (spojil reklamu s uměním) - stal se
prvním reklamním umělcem světového významu. (Reklama, mediálnost je v dnešním světě
vše, netřeba být, stačí se jevit. Kniha, která neprojde televizí je mrtva.)
Ustálené symboly postmoderny:
o zrcadlo - jako symbol se používá při vytvoření dvojníka. Ale i při formování děje, např.
v hrdinovi se zrcadlí zrádce a ve zrádci hrdina, (srovnej s relativností dneška);
o muzeum - symbol minulosti, tradice, Ecova knihovna - symbol nashromážděných
poznatků uložených v knihách;
o labyrint a bludiště - zobrazují ztrátu orientace člověka v postmoderním prostoru, v
přelidněných městech, v nových sídlištích (Internet = labyrint);
o častým námětem postmoderních románů je navození hádanky a řešení záhady, tedy
prvky kriminální zápletky či přímo detektivky.
Postmoderna často sahá pro staré a nepotřebné věci, které se stávají podkladem pro tvorbu nových
předmětů a objektů. Picaso: hlava býka z bicyklu, architektura obnovuje a rekonstruuje staré budovy:
nový komplex budov Bernské univerzity je např. vybudovaný ze staré továrny na čokoládu, nový areál
Katolické univerzity Petra Pázmánya v Pilišskej Čabe u Budapešti vznikl ze starých kasáren, kde jsou
jednotlivé budovy pojmenované podle světců (FI MU - jednotlivá křídla budovy nazvat po zvláště
oblíbených a vynikajících studentech?)
Totéž se děje ve filmu - tentýž film se natáčí znovu a znovu = remake. Např. Frankenstein má od
začátku dvacátého století kolem dvaceti různých zpracování. Nebo Dracula.
Postmoderna bezprostředně souvisí s rozvojem elektrotechniky, která ovlivňuje vývoj umění.
(diskurs feminin) Televizní obrazovka umožňuje souběžné zapojení zvukových, zrakových a slovních
informací do celkové výstavby uměleckého díla.