Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Ze srážky těchto dvou principů:
• proklamace rovnosti
• a horečného soutěžení
roste zajímavý jev.
Nic nelze uspořádat hierarchicky, vertikálně, všechny hodnoty jsou fikce, kritická objektivita je blud.
Umění je neznámkovatelné! Avšak lidsky omylnou zpupnost kritikovu zastoupila neomylná zpupnost
statistik. Úspěch už není vnitřní kvalitou díla, úspěch je pořadové číslo. Stupidní seriál má sledovanost
pohádkových 56%, Hamlet 6% - asi šest tisíc diváků, kteří hru dokoukali do samého konce. V
Národním divadle by musela jít dvě sezóny denně a denně se vyprodat až na bidýlko: celý tým divadla
by křičel štěstím. V televizi je to bankrot. Hlad po sledovanosti je nejhladovější hlad dnešní kultury.
Věrně kopíruje poťouchlý problém každé demokracie: rozhodne většina a většina většinou rozhodne
špatně. A kdesi vzadu elita povýšeně žehrá na masový vkus, protože výtah jí ujel.
Sledovanost a novost – jak nesourodý pár!
Novost riskuje, uráží konvence. Sledovanost sází na jistotu, konvencím se klaní. V umění nelze být
opravdu nový a přitom krmit peoplemetr. Zbývá mu jen jediné: a to stupňovat. Namísto skutečné
novosti "nějak jinak" nastolit novost typu "prostě víc". Žádný objev, pouze o kus větší stará vesta. Víc
hluku, víc efektu za víc peněz. Výsledkem je inflace neklidné nudy.
Stupňování je ryze vertikální proces. Reklama z toho žije: nestačí být dobrý, ani lepší, nejlepší, ještě
více nejlepší. Typické slovo dneška: nejideálnější. ( TV redaktor: „Jakmile někdo mluví déle než třicet
vteřin, tak ho střihnu.“ Ale co smysluplného lze vyjádřit za 30 sekund? Výsledkem je tedy tříšť a drť a
klip a blik…)
Stupňovat novost znamená krátit. Kratochvilnost je věrnou družkou sledovanosti. Abychom si ukrátili
chvíli, krátíme si čas a sekáme ho nadrobno, na mžitky před očima. Namísto pokrmu jíme jednohubky
a párátka vyplivujeme. V USA dítě sedí před televizí 6 hodin denně a nepouští z pacičky ovladač. Na
jednom kanále vydrží asi 2 minuty. Nikdy se nedoví, co tím chtěl básník říci, jaktěživ nezví, jestli
Hamlet umřel. Jakmile děťátku na moment poklesne emoční napětí v síti, hop a skok přes příkop,
jsme v novém pohádkovém světě, na 2 minuty máme znovunalezený ráj.