Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.35 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

9. Architektura a postmoderna 

Syntetická povaha současné architektury a urbanismu vede ke spolupráci umělců i odborníků 
humanitních a technických věd při hledání odpovědí na otázky, jak bude vypadat 
architektura naší budoucnosti. Hledají se nové metody a prostředky, jak připravit pro člověka 
adekvátní prostředí odpovědným formováním prostředí měst a vesnic. 

Před architekturou a urbanismem začátku jednadvacátého století let leží nové úlohy řešit a 
formovat obraz budoucího hmotného a zprostředkovaně i sociálního prostředí třetího 
tisíciletí. A to ve zcela nových podmínkách rostoucího demografického a společenského 
pohybu a nových technologií a těmito faktory vyvolaného ekologického napětí. Proto 
architektura v současné době už není krásným a nezávislým uměním, uvědomuje si svoje 
poslání a odpovědnost. Stává se věcí všech, má nové souřadnice humánního a technického 
kontextu s prostředím. V závislosti na technologii, organizaci výroby i a společenských 
změnách vznikají, rozvíjejí a přetvářejí se nové, době adekvátní architektonické styly. 
Poslední desetiletí jsou charakteristická rychlým vznikem, vývojem a světovým rozšířením 
různých architektonických směrů, trendů a hnutí. Přehled v situaci často komplikuje jejich 
vzájemné ovlivňování, míšení a splývání i jejich často překotný vývoj. Názor odborníků na 
jejich přínos, význam v současné architektonické tvorbě i na jejich další možnosti vývoje se 
různí. Shodují se pouze v tom, že jednotný velký styl, jakým byl např. jeden z posledních - 
empír či secese - nevznikl, i když byl jeho příchod mnohdy předpokládán a často prorokován. 

Moderní architektura 

Od konce první světové války do zhruba konce šedesátých let největší rozšíření zaznamenala 
tzv. moderní architektura, které se také často a právem říká internacionální styl. Zrodila ho 
evropská avantgarda po první světové válce s ideou socialismu a s ideálem vytvoření 
dokonalého bydlení pracujících. Když Walter Gropius, ředitel Bauhausu, emigroval z hnědého 
Německa a v třicátých letech přišel do Harvardu, americká architektura, předtím až na 
výjimky tradicionální, se přes noc změnila. Pro následujících třicet let evropská i americká 
architektura - a to ve všech oblastech - byla založena na uměleckých koncepcích vytvořených 
pro dělnická sídliště koncem dvacátých let. Tyto protihistorizující a racionální koncepce 
bezkonkurenčně udávaly tón a změnily tvář měst mnoha kontinentů. Koncem sedmdesátých 
a počátkem osmdesátých let se zdálo, že se moderna vyčerpala, že již nemá možnosti vývoje, 
že nemá novým mladým generacím co říci. Byl kritizován její individuální chlad, bezcitná 

Témata, do kterých materiál patří