Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
9. Architektura a postmoderna
Syntetická povaha současné architektury a urbanismu vede ke spolupráci umělců i odborníků
humanitních a technických věd při hledání odpovědí na otázky, jak bude vypadat
architektura naší budoucnosti. Hledají se nové metody a prostředky, jak připravit pro člověka
adekvátní prostředí odpovědným formováním prostředí měst a vesnic.
Před architekturou a urbanismem začátku jednadvacátého století let leží nové úlohy řešit a
formovat obraz budoucího hmotného a zprostředkovaně i sociálního prostředí třetího
tisíciletí. A to ve zcela nových podmínkách rostoucího demografického a společenského
pohybu a nových technologií a těmito faktory vyvolaného ekologického napětí. Proto
architektura v současné době už není krásným a nezávislým uměním, uvědomuje si svoje
poslání a odpovědnost. Stává se věcí všech, má nové souřadnice humánního a technického
kontextu s prostředím. V závislosti na technologii, organizaci výroby i a společenských
změnách vznikají, rozvíjejí a přetvářejí se nové, době adekvátní architektonické styly.
Poslední desetiletí jsou charakteristická rychlým vznikem, vývojem a světovým rozšířením
různých architektonických směrů, trendů a hnutí. Přehled v situaci často komplikuje jejich
vzájemné ovlivňování, míšení a splývání i jejich často překotný vývoj. Názor odborníků na
jejich přínos, význam v současné architektonické tvorbě i na jejich další možnosti vývoje se
různí. Shodují se pouze v tom, že jednotný velký styl, jakým byl např. jeden z posledních -
empír či secese - nevznikl, i když byl jeho příchod mnohdy předpokládán a často prorokován.
Moderní architektura
Od konce první světové války do zhruba konce šedesátých let největší rozšíření zaznamenala
tzv. moderní architektura, které se také často a právem říká internacionální styl. Zrodila ho
evropská avantgarda po první světové válce s ideou socialismu a s ideálem vytvoření
dokonalého bydlení pracujících. Když Walter Gropius, ředitel Bauhausu, emigroval z hnědého
Německa a v třicátých letech přišel do Harvardu, americká architektura, předtím až na
výjimky tradicionální, se přes noc změnila. Pro následujících třicet let evropská i americká
architektura - a to ve všech oblastech - byla založena na uměleckých koncepcích vytvořených
pro dělnická sídliště koncem dvacátých let. Tyto protihistorizující a racionální koncepce
bezkonkurenčně udávaly tón a změnily tvář měst mnoha kontinentů. Koncem sedmdesátých
a počátkem osmdesátých let se zdálo, že se moderna vyčerpala, že již nemá možnosti vývoje,
že nemá novým mladým generacím co říci. Byl kritizován její individuální chlad, bezcitná