Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Stavební formy klasicismu, které se vztahují k renesanci, jsou znovu oživovány v
neoklasicismu. Renesance však sama znovu použila forem antických. Ideál architektury
tohoto směru je obydlený monument. Zástupci jsou R. Bofil, P. Hodgkinson, Stern, Smith či
M. Botta. Někdy tyto stavby připomínají ruský "socialistický realismus" z let 1933-1953.
Regionalismus
Postmoderní období v sobě zahrnuje určitý zdravý skepticismus, tvůrčí pokoru jako reakci na
předchozí utopické vize tohoto století. Architekt dnes odpovědněji zvažuje míru vlastní
tvořivosti zejména ve vztahu k přírodní a kulturní ekologii uvažované lokality. Není proto
nikterak udivující návrat k regionálním architektonickým tradicím, ke zkušenostem mnoha
generací. Tyto zkušenosti se dnes ověřují, korigují a vědecky formulují. Dochází se k poznání,
že kulturní ekologie je pro člověka stejně důležitá jako přírodní.
Nejen z renesančních principů je možné odvozovat. Mnozí architekti tzv. regionalismu
používají tradiční, zemité stavební formy. Ty jsou přejímány z lidové architektury,
venkovských staveb či prostředí maloměsta. Tato tendence je také označována jako
pseudolidovost či produkce syntetického domova. Jejím cílem je lidová pravost a původnost,
blízkost masového vkusu, odvrací se od přemoudřelosti, intelektuálnosti a chladu moderní
architektury. S touto filozofií vznikala díla Dixona a Hilmera - Sattlera. Postmodernistické rysy
lze chápat jako vyčerpání jedné podoby architektury. Jde o hledání nových forem, i když
třeba jen znovuobjevování nových tvarů a proporcí, které by odpovídaly novým potřebám v
Plakátová architektura
Svou fasádou upozorňuje na účel budovy, fasáda má být atraktivním znamením, inspiruje se
dočasnými divadelními dekoracemi. Příkladem může být Venturiho studentský klub se svými
z prkének zhotovenými zbytnělými iónskými sloupy, který vyvolal celou řadu ostrých
uměleckých sporů. Inspiruje se i různými jinými historizujícími prvky, např. klasickým
sloupořadím, trojúhelníkovým archaickým štítem, ale užívá i prvky pop-artu. Venturi vynalezl
i tzv. kulisovou stěnu, představenou volně před vlastní fasádou a nijak s ní nesouvisející.
Dokonce někdy zabraňuje výhledu z oken. Má to být "dvojsmyslný žertovný symbol". Venturi
sám tvrdil, že ve všech uměních se vyskytuje humor, v literatuře, v hudbě, malbě a grafice, v
tanci a herectví - proč ne tedy taky v architektuře?