Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Tělové umění (body-art)
Jde o používání vlastního těla jako tvůrčího prostředku. Např. výtvarník místo sochy vystavil sám sebe
jako exponát, lidskou sochu, zpívající plastiku. Již Leonardo da Vinci organizoval renesanční sousoší
vytvořená z pozlacených živých osob. Toto tělové umění souvisí s tancem a divadlem, odvolává se na
kultovní obřady, na magické rituály. Body-art užívá vlastního těla jako štětce, využívá třeba obtisku
nahých modelek na plátně. Krajní polohy bývají spojeny s náročnou tělesnou námahou, s
hladověním, někdy s fyzickou bolestí a zraněními. Američan Chris Burden např. realizoval roku 1974
akci Socha tak, že usedl na vyvýšenou židli a po více než čtyřiceti hodinách bez jídla a pohybu omdlel
a spadl na zem. Obrys jeho těla byl na zemi obkreslen křídou a umělec byl odnesen z místnosti. Téhož
roku uskutečnil náš Jan Mlčoch na půdě jednoho pražského paláce obřad označený jako Velký
spánek. Dal si zalepit uši, zavázat oči a potom byl za ruce a nohy vyzdvižen provazy, upevněnými v
trámech krovu. Zůstal zavěšen až do krajního vyčerpání, v němž poznal a prožil extrémní námahu a
trýzeň. Krvavý pokus o „splynutí s přírodou“ demonstroval o rok později Petr Štembera v akci
nazvané Štěpování. Narouboval si do vlastního předloktí větvičku keře. Druh tělového umění, kde se
akce uskutečňuje jako představení výtvarníka před publikem, je nazýváno performance. V Brně např.
je performer Tomáš Ruler (jeho body-artové performance v Moravském Krasu).
Krajinné umění (land-art)
Uplatňuje přechod z ateliérů do přírody. I tento druh umění má svůj předobraz v historii. Od visutých
zahrad královny Semiramidy, přes parky s keřovými bludišti, skrze přísně vymezené francouzské
zahrady, k čínským nebo japonským klášterním zahradám. U nás byl průkopníkem Ladislav Novák se
svými Proměnami kamenů (1972), dnes je v Brně nejznámější Jan Šimek – krajinná socha Mezi zemí a
nebem v Želešicích (1974 – 75), Cesta života v Lázních Jeseník (1979 – 1985), Prameny Země I – V v
Botanické zahradě Přírodovědecké fakulty Masarykovy univerzity v Brně (1997).