Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
zvuky nové. Vymýšlelo se, co šlo napsat – a nezkoušelo se moc, jak zapsat, co skutečně zní. Většina
zvuků byla odmítnuta jako „nehudební“.
Evropská artificiální hudba je racionální, spekulativní. Pracuje v podstatě s abstrakcemi. I když třeba v
africkém bubnování existují fantastické, přímo geometrické konstrukce, je to hudba, která vznikla
živě. Nebyla vymýšlena u stolu. Psaná hudba je něco jako Platonův „svět idejí“ v praxi. Je to hudba,
která zároveň je a přitom není.
Vznik not hudební skladby je vlastně záznam určitého psychického rozpoložení a nutně musí být
přibližný, neboť se něco zcela subjektivního a pomíjejícího petrifikuje do objektivní podoby. Podoby,
která má sloužit i ostatním. Na to je třeba specifického a důkladného tréninku na obou stranách
informačního kanálu, praxe zná bezpočet případů špatně dešifrovaných nebo i špatně zašifrovaných
kódů (srovnej psychologii komunikace na folkovém koncertu).
Z politického hlediska je hudba důležitá jako prostředek moci. Dokáže zaujmout pozornost a ovlivnit
chování posluchačů. Proto bývají mocipáni pečliví ve výběru hvězd, které jim na oplátku pomáhají
udržovat pracně vybudovanou strukturu moci.
Hudba rovněž představuje citlivý barometr sociálně politické situace. Ve středověku, v době
křižáckých tažení, morových ran, náboženských zmatků, kdy si nikdo nebyl jist životem, musela být
hudba líbezná jako kůry andělské, aby dodala lidem útěchy. Rovněž v bouřlivých dobách renesance
hudba pečlivě dbala zákonů umírněnosti. V relativně stabilizované době baroka si aristokratický
výkvět začal libovat v hudebním zobrazování extrémních afektů a ideálem se stalo vzrušení a prudké
kontrasty. (Ironií osudu nás dnes barokní hudba uklidňuje a spíše přehnaně klidová hudba renesanční
nás drásá.) Po první světové válce, kdy lidstvo věřilo v nový život (vitalismus) začíná být obecně
akceptováno moderní umění a hudebníci se předhánějí v disonancích. Ale už třicátá léta minulého
století přinesla zároveň s krizí i vlnu swingové „sweet music“. Padesátá léta nadšená technickým
pokrokem přinesla rock and roll. V šedesátých letech se pop music stává ekonomickou silou a na
oplátku se jí dostává technického vybavení (Hendrix by byl bez elektroniky nemyslitelný). Zklamání z
vývoje vedlo v sedmdesátých letech k hudební postmoderně a k neokonzervativním tendencím. V
popu přišlo disco a hudba se stala už jednoznačně zbožím. V devadesátých letech byl hypnotický
minimalismus vystřídán cukrkandlovou new-age music… Hudba skrze sociálně politickou situaci
souzní zajistí i s psychikou jedinců. Kupř. posluchači tvrdé rockové hudby, vyznávající kult prosté
pulzace, jsou v postatě hluboce deprivovaní jedinci, kteří v skrytu touží po prenatálním bezpečí
tlukotu matčina srdce. V podstatě se dá říci, že kdo je se bojí a je nejistý, hledá v hudbě útěchu a
jistotu. Kdo si věří a cítí se jistý, rád si v hudbě zahrává s nejistotou. Ježíš Kristus se přece taky
nejraději pohyboval v deklasované společnosti. A hrůzyplné obrazy Hieronyma Bosche nejvíce
obdivoval španělský král Filip a ne ti chudáci, kteří podobná pekla sami prožívali.