Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Vznik postmoderny, architektura, umění, jazyk, hudba

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.35 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Jako reakce na monotónnost moderního mezinárodního stylu, na formovou omezenost 
bezcitně poskládaných škatulí a krabic a na smutnou betonovou šeď, které jsou mnohými 
uživateli pokládány za vizuální degradaci životního prostředí, vznikla v sedmdesátých letech 
především v angloamerických kruzích tzv. postmoderní architektura. Vůbec u vzniku 
postmodernismu byla jako průkopník právě postmoderní architektura, která hnutí iniciovala. 
Ch. Jencks ji charakterizoval jako populistně pluralistní umění bezprostřední sdělitelnosti, 
které svou ikonografií souvisí s národní mytologií. Postmodernismus odmítá avantgardní 
koncepce tzv. revoluce v umění a pokládá je za utopii, stejně jako revoluci společenskou. 

Sebeoriginálnější díla avantgardy podle postmodernistů zevšedněla masovou reprodukcí a 
konzumem z moci trhu, aniž navázala skutečný kontakt s diváky. Konstruktivistické projekty 
účelných strojů na bydlení byly realizovány jako odosobněné, jednotvárné betonové krabice. 

Někteří zástupci tohoto směru se ubírají k tomuto cíli s odpovědnou vážností, jiní hravě a 
humoristicky, v Japonsku se objevuje abstraktně grafická ornamentika. Postmodernisté si 
vypůjčují z dějin, experimentují s přebohatým arzenálem historických forem. Návratem ke 
slohům minulosti zpravidla parodují jejich sklon k absolutizaci určitých tvárných schémat, 
prostředků i postupů. Vlastní styl postmoderní hnutí dosud nevyvinulo. Někteří kritici 
nazývají jeho díla přestávkovou zábavou v historii architektury. Sem patří např. "spontánní 
architektura", kterou celá řada mladších architektů ustavila radostnou hru s historickými 
fragmenty na princip. 

Tito nonkonformisté architektury užívající klasické, venkovské či také triviální motivy a 
elementy, často s ironickým záměrem. Nejznámější zástupce tohoto směru je Charles Moore, 
profesor Berkeley University v Kalifornii. Pěstuje se tzv. pluralismus forem, mísí slohy kdysi 
třeba zcela protichůdné. 

Témata, do kterých materiál patří