Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




MRMUV_studijni_text_final

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (2.83 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

Výsledkem  systematického  multisektorového  výzkumu  byla  identifikace  a 

klasifikace globálních center služeb, které jsou rozděleny do tzv. světové triády 

(13  v Severní  Americe,  21  v Evropě  a  14  v asijsko-pacifické  části),  přičemž 

sami  autoři  zdůrazňují,  že  jejich  klasifikace  a  pořadí  světových  měst  byly 

založeny pouze na jedné z mnoha funkcí, kdy světová města jsou více než jen 

pouhými  poskytovateli  globálních  kompetenčních  služeb  (Beaverstock  et  al., 

1999). 

 
 
 
 
 
 
 
 
Obrázek č. 4: Hierarchie globálních měst podle GaWC 
 

Globalizace a globální města  

24 

Zdroj: Beaverstock et al., 1999 
 

Důležitá  je  otázka,  proč  vlastně  vznikají  globální  sítě  poboček  firem 

poskytujících  služby  v různých  městech,  a  to  i  za  situace,  že  jsou  k dispozici 

informační a komunikační technologie umožňující komunikaci v reálném čase 

napříč prostorem. Prvním logicky explanačním faktorem je nepochybně snížení 

geografické  vzdálenosti,  respektive  zvýšení  geografické  blízkosti  k cílovému 

trhu  (tzv.  market-seeking),  přičemž  geografická  vzdálenost/blízkost  může  být 

vyjádřena objektivními parametry, tj. např. čas nutný překonání vzdálenosti či 

počet  kilometrů,  které  zrcadlí  základní  rozdíl  mezi  blízkostí  a  vzdáleností 

(Bathelt,  Glückler,  2002).  Dalším  faktorem  je  tzv.  organizační  blízkost,  která 

má  binární  charakter,  tj.  externí  a  interní.  Interní  zahrnuje  „logickou 

Témata, do kterých materiál patří