MRMUV_studijni_text_final
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Výsledkem systematického multisektorového výzkumu byla identifikace a
klasifikace globálních center služeb, které jsou rozděleny do tzv. světové triády
(13 v Severní Americe, 21 v Evropě a 14 v asijsko-pacifické části), přičemž
sami autoři zdůrazňují, že jejich klasifikace a pořadí světových měst byly
založeny pouze na jedné z mnoha funkcí, kdy světová města jsou více než jen
pouhými poskytovateli globálních kompetenčních služeb (Beaverstock et al.,
1999).
Obrázek č. 4: Hierarchie globálních měst podle GaWC
Globalizace a globální města
24
Zdroj: Beaverstock et al., 1999
Důležitá je otázka, proč vlastně vznikají globální sítě poboček firem
poskytujících služby v různých městech, a to i za situace, že jsou k dispozici
informační a komunikační technologie umožňující komunikaci v reálném čase
napříč prostorem. Prvním logicky explanačním faktorem je nepochybně snížení
geografické vzdálenosti, respektive zvýšení geografické blízkosti k cílovému
trhu (tzv. market-seeking), přičemž geografická vzdálenost/blízkost může být
vyjádřena objektivními parametry, tj. např. čas nutný překonání vzdálenosti či
počet kilometrů, které zrcadlí základní rozdíl mezi blízkostí a vzdáleností
(Bathelt, Glückler, 2002). Dalším faktorem je tzv. organizační blízkost, která
má binární charakter, tj. externí a interní. Interní zahrnuje „logickou