MRMUV_studijni_text_final
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
sounáležitost“ členů dané organizace, což zlepšuje vzájemnou interakci,
zakládající se na sdílení společných postupů pří jednání jako např. používání
stejného (organizačního) jazyka, sdílenou interpretaci firemních postupů atd.,
přičemž toto sdílení „společné podobnosti“ má převážně tacitní charakter a je
vepsán v „genofondu“ každé organizace (Torre, Rallet, 2005). Tento typ
blízkosti umožňuje aktérům v jednom podniku, že mohou efektivně
komunikovat nezávisle na místu pobytu. Externí dimenze se pak vztahuje
k možnostem formální stránky kooperace s externími partnery, přičemž
organizační vzdálenost problematizuje kooperace na straně jedné a přílišná
organizační blízkost vede k přílišné byrokratizaci (Boschma, 2005). Nicméně
Globalizace a globální města
25
čím komplikovanější je problém v rámci organizace kooperace, tím roste
nutnost osobního kontaktu (face-to-face), a proto se firmy přibližují ke svým
zákazníkům. I další formy kulturní, institucionální či sociální blízkosti, které
mají národní či regionální povahu, „nutí“ firmy pro docílení těchto forem
blízkosti lokalizovat své pobočky v rámci národních států a nemohou
poskytovat služby výlučně z jednoho centrálního místa (Hoyler, 2005).
Shrnutí kapitoly
• V rámci této kapitoly jste se seznámili s fenomény internacionalizace,