Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Babička

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (26.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Viktorka: Postava s velmi smutným a tragickým příběhem. Zamilovala se do vojáka ("černého myslivce") a z tragické lásky se pomátla. Téměř nemluví, žije v lese a je úzce spojena s živly. Je možné ji chápat jako ztělesnění pudové a smyslné (ženské) přírody. Je hrdinkou příběhu vyprávěného myslivcem a funguje jako morální, didaktický a estetický prvek, obohacující text o romantickou poetiku. Její příběh obsahuje pohádkové schéma – náhlé neštěstí, snaha o záchranu, role pomocníka (kovářky) a magického předmětu (škapulíř). Její osud končí tragicky – otěhotní, hoch ji opouští, zblázní se, hodí dítě do jezu a sama je zabita bleskem. Někteří interpretují její příběh jako volání Němcové po spravedlnosti pro ženy, které se rozhodnou vzít osud do vlastních rukou, ale společnost je odsuzuje. V filmové adaptaci působí její stručně pojatý příběh strašidelně.

  • Další postavy zahrnují vnoučata Jan a Vilém (divocí, zlobiví bratři Barunky), Adélku (nejmladší, zvědavá, bystrá, učenlivá), Terezku (matka dětí, babiččina dcera, nemá ráda báchorky), Pana Proška (manžel Terezky), Paní kněžnu Zaháňskou (ve skutečnosti hraběnka Eleonora z Kounic, které je dílo věnováno) – milá, obětavá, přátelí se s babičkou, pomáhá chudým, a Hortensii (kněžny schovanka, milá, ráda si hraje s venkovskými dětmi, nachází porozumění u babičky).

  • Vyprávěcí způsoby (ich-forma, er-forma, retrospektiva atd.):

    • Text využívá retrospektivní vyprávění, jde o vzpomínky na minulost.

    • Obsahuje vložené příběhy, například příběh Viktorky vyprávěný myslivcem.

    • Kompozice zahrnuje řetězové a retrospektivní vstupy.

    • Zdá se, že dominantní formou je er-forma, popisující události a postavy z vnějšího pohledu, ale s výrazným subjektivním, vzpomínkovým tónem vycházejícím z perspektivy vypravěčky-Barunky.

  • Typy promluv (monolog, dialog, přímá/nepřímá řeč):

    • Dílo využívá přímou řeč, což oživuje text.

    • Obsahuje dialogy mezi postavami.

    • Pro úvod přímé řeči je použito celkem 65 různých sloves (např. říci, mínit, pravit, prohodit).

  • Veršová výstavba (pokud jde o poezii):

    • "Babička" je psána prózou, proto neobsahuje veršovou výstavbu.

  • Jazyková rovina:

    • Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku:

      • Jazyk je označován za velmi konkrétní, barvitý a plastický, často s použitím pojmů sochařských a malířských pro naléhavý dojem.

      • Styl je uměřený, vyrovnaný a opatrný.

      • Suggestivnost jazyka spočívá ve vrstvení velkého množství detailů, které sugerují i to, co nebylo přímo popsáno.

      • Syntax často využívá souřadné spojení vět, téměř bez spojek.

      • Vyrovnaný a melodický dojem je posilován zvukovou stránkou, kdy jsou na klíčové místo na koncích vět umisťována slova s nižším tónem a slabším přízvukem.

      • Text obsahuje prvky mluveného jazyka, zejména ze severovýchodočeského nářečí, chodského dialektu a slovenštiny, i když nejde o systematické použití v dialozích.

      • Objevují se historismy a archaismy (např. mošinka, klúcky).

      • U obyčejných lidí je někdy použit nespisovný lidový jazyk, občas se objevují i vulgární výrazy (u myslivce, mlynáře).

      • Pozorovatelský realismus je patrný v plastickém popisu prostředí i postav.

      • V textu se nacházejí neobvyklé slovosledy.

      • Některé obsáhlé popisné pasáže obsahují složitá souvětí.

    Témata, do kterých materiál patří