Agregátní poptávka a nabídka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
podílí se 1/5
NX … čistý export … EXPORT – IMPORT
domácí a zahraniční důchod,poměr domácích a zahraničních cen,měnový kurz,…
import … silně ovlivněn úrovní důchodu, poměrem domácích a zahraničních cen, měnovým kurzem
export … ovlivněn zahraničním důchodem, poměrem domácích a zahraničních cen a měnovým kurzem
P
C I G NX
AD
Y
AD jsou plánované výdaje
mezi cenovou hladinou a agregátními výdaji je nepřímá úměra
srovnání poptávkové křivky v mikroekonomii (D po jednom výrobku) a v makroekonomii (= AD = D po všech výrobcích a službách):
v mikroekonomii je klesající tvar determinován substitučním a důchodovým efektem, v makroekonomii ale tyto efekty nepůsobí, neprojevují se
substituční efekt - v mikroekonomii např. ↑ ceny Gambrinusu vyvolá přeorientování na substitut (Primus) X ale v makroekonomii při ↑ cenové hladiny není kam utéci, kam se přeorientovat
- unikáme do peněžních aktiv,odložit spotřebu,nahradit zahraničním zbožím
důchodový efekt – v mikroekonomii si při ↑ důchodu můžeme koupit více (při stejných cenách), ale v makroekonomii ↑ důchodů znamená ↑ nákladů firem => ↑ cenové hladiny - můžeme si koupit to samé (máme vyšší důchod, ale ceny jsou také vyšší)
na tvar agregátní poptávkové křivky má vliv:
efekt reálných peněžních zůstatků, neboli tzv. PIGOUůV EFEKT (A. C. PIGOU) – domácnosti drží část své hotovosti ve formě peněz, zůstatků v peněžence či na BÚ
nominální hodnota je fixní, ale reálná hodnota je proměnlivá (závisí na vývoji cenové hladiny -> při ↓ cenové hladiny roste reálná hodnota peněžních zůstatků a naopak
efekt reálných peněžních zůstatků říká, že čím je množství reálných peněz větší, tím je množství poptávaného reálného produktu větší a naopak
efekt reálné úrokové sazby, tzv. Keynesův efekt úrokových měr
týká se výdajů domácností a firem, které jsou citlivé na pohyb úrokových sazeb (jedná se o změnu množství spotřebovaného zboží dnes za změnu množství zboží spotřebovávaného v budoucnu)
- ↓ cenové hladiny => ↑ reálného množství peněz => a) jsem ochoten více půjčovat
b) jsem méně ochoten půjčovat si
-přebytek přehazuji do akcií,roste poptávka po těch cenných papírech,roste cena
=> ↓ reálných úrokových sazeb => to přiláká firmy, které více investují = vyšší výdaje na investiční statky => ↑ reálného produktu
r (%)
P2 > P1 Cenová hladina a úroková míra
P3 < P1
r2
E
r1
r3
AD
MS/P2 MS/P1 MS/P3 M/P (mld.Kč)
zvýšení cenové hladiny z P1 na P2 sníží reálnou peněžní zásobu a zvýší úrokovou míru z r1 na r2
snížení cenové hladiny z P1 na P3 zvýší reálnou peněžní zásobu a sníží úrokovou míru z r1 na r3
MUNDELL – FLEMINGůV efekt měnového kurzu, neboli efekt mezinárodního obchodu