EKO - maturitní otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
1. ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
ekonomie (mikro- a makroekonomie), ekonomika = hospodářství, hospodaření
Ekonomie = věda zabývající se ekonomikou (ekonomická práce, reálné hospodářství)
Makroe = věda zabývající se chováním národního hospodářství jako celku (HDP, inflace)
Mikroe= věda zabývající se tržními subjekty (podnikatelé, výrobci, dodavatelé)
definice, členění, příklady: potřeby, statky, služby, spotřeba
Potřeba = pocit nedostatku, který se snažíme uspokojit (Maslowova pyramida potřeb – fyziologické potřeby, potřeby bezpečí, potřeby sounáležitosti, potřeby uznání, potřeby seberealizace)
Rozdělení potřeb: hmotné/nehmotné, zbytné/nezbytné, základní/doplňkové, individuální/kolektivní, fyziologické
Užitek = k měření míry k uspokojování potřeb
Členění: statky hmotné/nehmotné; volné/ekonomické (vše, co slouží k uspokojování) a služby osobní/věcné/veřejné (činnosti k uspokojování)
životní úroveň – faktory, podle kterých se hodnotí
kolik statků a služeb obyvatelstvu je poskytováno a v jaké kvalitě
kolik veřejných statků a služeb je obyvatelstvu poskytováno a v jaké kvalitě
jaká je úroveň životních podmínek
vzácnost, obětovaná příležitost, výrobní faktory, hranice výrobních možností, koloběh ekonomiky
vzácnost = co nemůžeme mít kdykoliv v jakémkoliv množství je vzácné, omezenost přírodních zdrojů, statků a služeb
obětovaná příležitost = obětujeme příležitost, abychom získali druhou nejlepší příležitost
výrobní faktory = přírodní zdroje (půda, plodiny), kapitál (statky – vrtačka, stroje), práce (vynaložení energie člověka)
koloběh statků a služeb = výrobní faktory -> firmy -> statky, služby -> domácnosti
koloběh peněz v ekonomice = mzdy -> domácnosti -> platby za statky a služby -> firmy
2. TRH A JEHO ZÁKONY
trh – definice, druhy
trh = místo, kde se střetává nabídka a poptávka, obchod se statky a službami => směna
druhy: z územního hlediska (místní, národní světový); podle počtu zboží (dílčí trh, celkový, individuální); podle předmětu obchodu (trh výrobních faktorů, finanční – peněžení, kapitálový, devizový, trh zboží); dle charakteru (trh statků a služeb, práce, finanční)
subjekty trhu
domácnosti, podniky, stát
zboží x výrobek
zboží = statek určen k prodeji, výrobek = cokoli, co lze na trhu nabídnout
směna zboží
„barterový obchod“; výměna zboží (naturálií) bez použití peněz
poptávka – definice, graf, zákon klesající poptávky
ochota a schopnost spotřebiteli kupovat za určitou cenu určité množství zboží
čím je vyšší cena, tím je nižší poptávané zboží
jestliže bude poptávka menší než nabídka, bude cena klesat
nabídka – definice, graf, zákon rostoucí nabídky
ochota a schopnost prodávajících nabízet za určitou cenu určité množství zboží