EKO - maturitní otázky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
5. MARKETING
pojem a principy marketingu
nauka o trhu, komplexní široce pojatý proces
podnikatelské koncepce řízení
výrobní (nejlevněji a prodej), výrobková (nejkvalitněji a prodej), prodejní (víc reklamy a prodej), marketingová (poznej zákazníka a jeho potřeby a prodej), sociálně marketingová (poznej zákazníka a jeho potřeby a ber ohled na sociální a etické zájmy společnosti a prodej)
průzkum trhu
vnitřní (uvnitř podniku) a vnější (zákazníci, konkurence) vlivy
vliv mikroprostředí (konkurence, zákazníci, partnerské firmy, veřejnost)
vliv makroprostředí (ekonomické, politické, demografické, přírodní, technologické, kulturní a sociální prostředí)
marketingový plán
stav trhu, výběr segmentu (cílová skupina – věk, pohlaví, soc. vrstvy, …); trh spotřební/organizační, analýza konkurence (cenová/necenová), SWOT
SWOT analýza
silné (strenghts) a slabé (weaknesses) stránky, příležitosti (opportunities) a hrozby (threats)
marketingový mix
4P – výrobek (product), cena (price), propagace (promotion), distribuce (place)
produkt – pojem, úrovně produktu, životní cyklus produktu, analýza BCG
jakýkoli statek/služba, která se stává předmětem směny na trhu
úrovně: jádro produktu, zhmotnělý produkt, rozšířený produkt, psychologické vnímání produktu
cyklus: zavedení, růst, (inovace), úpadek
analýza BCG – otazníky (výrobek se zavádí, neví se úspěšnost), hvězdy (nejúspěšnější), dojné krávy (přináší stabilní zisky), bídní psi (výrobek upadá)
cena – definice, metody stanovení cen, elasticita (pružnost) poptávky a její využití, cenové triky
peněžní vyjádření hodnoty zboží/služby, závisí na pružnosti poptávky
metody stanovení cen – marketingová (poptávkové oceňování), nákladová (stanovujeme celkové náklady)
elasticita – vztah mezi změnou ceny poptávaného zboží a změnou poptávaného množství
cenové triky – na konci 9, cena s DPH zle zvýrazněná, slevy
distribuce – význam, distribuční kanály, výhody a nevýhody mezičlánků
výběr způsobu distribuce zboží zákazníkovi
distribuční kanály – přímé (přímo zákazníkovi), nepřímé (mezičlánek => maloobchod)
mezičlánek: maloobchod, velkoobchod, kamenný, internet, stánky, samoobslužný, pultový, cash and carry, supermarket
propagace – základní součásti propagace, reklama (zásady pro tvorbu, reklamní prostředky, přímý marketing), podpora prodeje, osobní prodej, publicita, public relations
přenos informací od zdroje k příjemci
reklama = placená forma masmédií s cílem informovat zákazníky a ovlivnit
tvorba reklamy = reklamní plán, stanovení fin. rozpočtu, rozhodnutí o tvorbě, využití médií
přímý marketing = na přesně definovanou skupinu zákazníků, např. emaily
podpora prodeje = vzorky, odměny, soutěže, slevy
osobní prodej = přímé působení na zákazníka (AVON), pomáhá ke zvýšení prodeje