Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. MARKETING
vymezení pojmu, cíle marketingu
historie podnikatelských koncepcí
marketingový plán – průzkum trhu
marketingový mix – 4P
výrobek – komplexní výrobek, životní cyklus výrobku
cena – co ovlivňuje cenu, metody stanovení ceny, cenové triky
propagace – nástroje propagace, reklamní strategie
distribuce (cesty prodeje) – typy mezičlánku
Vymezení pojmu, cíle marketingu
Marketing je podnikatelská koncepce (filozofie).
= metoda řízení, která vychází z potřeb zákazníků a podle nich utváří tzv. 4P:
Produkt (Product), cenu (Price), místo prodeje (Placement) a propagaci (Promotion)
- marketing prolíná všemi podnikovými činnostmi (investiční činností, zásobováním, vývojem a výrobou, personální činností, odbytem)
- marketingově zaměřený podnik vychází z poznání potřeb zákazníků, které ovlivňuje, potřeby zákazníků se snaží uspokojovat lépe než konkurence, usiluje o dosažení přiměřeného zisku po dlouhou dobu
Historie podnikatelských koncepcí
výrobní koncepce (1900-1920)
snaha o výrobu co nejlevnějších výrobků bez znalosti potřeb zákazníka, snaha o zlevňování výroby použitím nových technologií, vhodných materiálů a zvyšováním produktivity práce (T. Baťa, dnes jihovýchodní Asie)
výrobková koncepce (1920-1940)
zaměření především na kvalitu výrobku, umožněno díky technickému rozvoji
prodejní koncepce (1940-1950)
snaha o co největší prodej díky reklamě – přeceňování úlohy reklamy – souvisí s rozmachem masmédií
marketingová koncepce (1950-1970)
motto: „poznej potřeby zákazníka a teprve pak vyráběj“
2 základní principy – 1. orientace na potřeby zákazníka
2. dosažení přiměřeného, dlouhodobého zisku
sociální marketing (1970 až dosud)
motto: „zohledni nejen potřeby zákazníka, ale i celé společnosti“ – např. životní prostředí
Marketingový plán
Poznání potřeb – průzkum trhu
provádí se před sestavením marketingového plánu
Jaké informace zjišťujeme:
o produktech – jaké jsou konkurenční produkty (vlastnosti, sortiment, obaly…), jaký je jejich prodej a obliba
u našich produktů – přednosti a nedostatky udávané zákazníky
o konkurenci – které podniky jsou našimi konkurenty, kde sídlí, jak používají nástroje marketingu
o spotřebitelích našich produktů – kdo jsou naši zákazníci, proč, kdy a kde nakupují naše produkty, kdo není náš zákazník a proč
o cenách – shromažďujeme co nejvíce podkladů – konkurenční nabídky, ceníky, inzeráty s cenami, kopie faktur…, nebo vyšleme pro potřebné informace naše zaměstnance jako fiktivní zákazníky ke konkurenci, ceny podrobíme rozboru
Metody průzkumu trhu:
1. sekundární výzkum – průzkum „od stolu“ – využíváme různé informace, které byly zjištěny dříve, zpravidla pro jiné účely – např. statistické údaje o spotřebě, přehledy cen, výkyvy prodeje v sezónách, účinnost propagace