Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Cenové úpravy
Můžeme používat ceny:
a) jednotné
b) rozdílné:
- v různých místech prodeje (státy, město, centrum x periferie)
- v různém čase (sezóna, mimosezóna, ráno, večer
- pro různé zákazníky (děti, důchodci, stálí zákazníci)
- podle způsobu placení (v hotovosti)
Cenové triky
Podniky používají i další způsoby cenové tvorby, tzv. „triky“, kterými chtějí nalákat zákazníka.
Nejpoužívanější jsou:
- ceny končí 9 nebo lichým číslem (tzv. „baťovské ceny“)
- ceny se uvedou bez DPH (informace je uvedena drobným písmem na konci textu)
- cedule upozorňující na slevu
- kompletování zboží - komplet (set) se prodává za nižší cenu (lyžařské vybavení)
- ceny se v ceníku uvádějí odděleně (jídelní lístek)
- rozložení zisku – používá se v supermarketech, kde některé produkty mají výrazně nízké ceny (na ty se láká zákazník propagačními letáky) a některé produkty mají ceny vyšší
- zmenšení balení – cena výhodná, ale za balení menší (mandle 100 g – 80 g)
- výrobek cenově přijatelný, ale náplň velmi drahá
Propagace – stimulování prodeje
působení na spotřebitele tak, aby si výrobek (službu) koupil
Pravidla propagace: upoutání pozornosti, získání zájmu, vytvořit přání koupit si výrobek, přimět zákazníka k činu (koupi).
Reklamní strategie
Reklama může mít 3 směry:
slogany – opakováním slogany se informace dostávají do podvědomí
racionální působení – zákazník se přesvědčuje rozumovými argumenty, spoléhá na logiku. Působí více na muže a je vhodná u technických výrobků.
emocionální působení – působí na city, využívá poznatků psychologie – podmanivá hudba, roztomilé děti, zvířata, nebo doporučení slavných osob nebo naopak používá nepříjemné vjemy – bolest hlavy, zubní vrtačka…
Zásady pro tvorbu reklamy
informace sdělovat konkrétně – formulace typu nejlepší výrobek, bezkonkurenční cena vzbuzují nedůvěru
nejlépe se pamatují argumenty na začátku a na konci zprávy – vhodné je zařadit na začátek prospěch pro spotřebitele, nejsilnější argument zařadíme na konec
reklamu je třeba opakovat
Nástroje propagace
reklama
neosobní placená forma propagace uskutečňovaná prostřednictvím:
inzerce v novinách a časopisech
televize (největší dosah)
rozhlasu (široké působení, zapamatování bývá menší)
internet
reklamních tabulí, plakátů, billboardů, reklamních dopisů, dárků, letáků, prospektů
Různé druhy reklamy jsou různě finančně nákladné (nejdražší jsou reklamní spoty v televizi) a osloví různý okruh zákazníků – vybereme podle finančních možností a podle toho, jakým zákazníkům je výrobek určen
přímý marketing (direct marketing) – je to reklama, kterou se obracíme na konkrétní skupinu zákazníků, kde předpokládáme zájem o náš produkt (při otevření obchodu v určité části města – oslovíme potenciální zákazníky zde žijící)