Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
3. vrstva – 2. slupka: služby poskytované u technicky náročnějších výrobků: dodávka, instalace, servis, záruka, dodavatelský úvěr
Obr.: Komplexní výrobek
Životní cyklus výrobku
Tržní životnost výrobku = doba, po kterou se výrobek prodává na trhu, se liší podle jednotlivých druhů výrobků, prochází několika fázemi:
uvedení na trh – malý objem prodeje, firma hodně investuje, je ztrátová
růst – zvětšuje se objem prodeje, růst tržeb a zisku
zralost – prodej a zisk dosahují vrcholu a začínají stagnovat
pokles – zájem zákazníků slábne, pokles prodeje
Obr.: Křivka životního cyklu výrobku
U různých výrobků vypadá křivka různě, na tvar má vliv řada faktorů – např. dodatečná reklamní kampaň ve fázi zralosti může prodej znovu zvýšit.
Správné načasování přípravy inovace výrobku (je finančně i časově náročná) umožní další růst prodeje.
Obr.: Projev inovace na křivce životního cyklu
Cena
- v tržní ekonomice je většina cen volných (smluvních), jen některé jsou pevné (regulované státem – např. nájemné, ceny energií – postupně se uvolňují)
Zákon nabídky a poptávky
Obr.:
Co ovlivňuje cenu:
poptávka – „s rostoucí cenou klesá poptávka“
pružnost (elasticita) poptávky – u různých druhů zboží reaguje poptávka na pohyb ceny různě
poptávka cenově pružná – produkty, které nejsou nezbytné nebo jsou nahraditelné jiným výrobkem (luxusní oděvy, nápoje, cukrovinky), zvýšení ceny by tržby snížilo, snížení ceny může tržby zvýšit
b) poptávka cenově nepružná – základní potraviny, pohonné hmoty, cena nemá téměř vliv na poptávku, tzn., že zvýšení se projeví zvýšením tržeb, snížení ceny snížením tržeb
Činitelé ovlivňující poptávku: užitečnost a kvalita výrobku, cena, cena zastupitelných a doplňujících výrobků, příjmy kupujících, zvyklosti a záliby, věk, povolání, vzdělání kupujících, reklama, zkušenosti, móda
nabídka
ceny konkurence
náklady
životní cyklus výrobku
marketingová strategie, tzn. cíle, které chceme cenou dosáhnout: přežití, prosazení výrobku na trhu, likvidace konkurence, maximalizace zisku, rychlá návratnost investic, růst objemu prodeje a podílu na trhu
daně
Pro podniky je nemožné v každodenním životě přesně zjišťovat křivky nabídky a poptávky, a proto zjišťují pouze:
- horní hranice ceny – cena, při které je produkt již neprodejný
- dolní hranici ceny – cena, při které je vzhledem k nákladům ještě reálně produkt prodávat
Cenu pak stanoví mezi těmito hranicemi. Konkrétní cena pak závisí na marketingové strategii a cílech marketingového plánu.
Metody stanovení ceny:
nákladová metoda – provede se kalkulace ceny – vyjdeme z celkových nákladů na výrobek, tyto náklady zvýšíme o určitou přirážku, která by měla zajistit přiměřený zisk
cena podle konkurence – můžeme stanovit cenu vyšší, nižší nebo stejnou jako konkurence, i v tomto případě musíme provést kalkulaci nákladů a porovnat je s cenou konkurence
cena podle hodnoty vnímané zákazníkem – u značkového, exkluzivního, módního zboží