Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Prostředky direct marketingu – zásilkové katalogy, dopisy, letáky, telemarketing (nabídky uskutečňované telefonicky), internet
Negativní stránka – hromadění nevyžádané reklamy ve schránkách a v e-mailech
podpora prodeje
krátkodobé motivační nástroje ke koupi:
ochutnávky, vzorky na vyzkoušení zdarma (demo verze počítačových programů, šampony), předváděcí akce, prodejní soutěže, zvýhodněné balení, odměny (drobné předměty uvnitř balení), kupóny, slevy, reklamní předměty, výstavy a veletrhy
public relation – publicita
jsou to zprávy a hodnocení nezávislých osob zveřejňované ve sdělovacích prostředcích, vzniká většinou samovolně, a proto působí více důvěryhodně než reklama placená
Publicitu lze ovlivňovat – podniky se snaží vytvářet příznivé povědomí o firmě, pozitivní vztah veřejnosti k firmě.
Může však vzniknout i negativní publicita – pokud podnik poškozuje životní prostředí, podporuje diskriminaci…
Nástroje PR: zprávy, projevy, články v novinách a časopisech, rozhovory v televizi, akce, sponzorská činnost (Danone, Mattoni), velké firmy mají tiskové mluvčí
osobní propagace – prodejní personál
přímá komunikace se zákazníkem – prodavači v obchodech, obchodní cestující, dealeři – je zde nutné proškolení
nevýhodou je poměrně úzký okruh zákazníků, které ovlivňujeme,
výhodou je vysoká účinnost působení
Distribuce – cesty prodeje
přímý prodej – bez mezičlánku: výrobce dodává zboží přímo zákazníkovi (zásilkový obchod, podniková prodejna, služby drobných řemeslníků – truhlářů, krejčích)
Vhodný pro potraviny s krátkou dobou spotřeby.
nepřímý prodej – výrobce využívá mezičlánek
Každý mezičlánek buď zvyšuje konečnou cenu, nebo snižuje částku, která připadne výrobci.
Typy mezičlánku:
maloobchod – (výrobce, MO, spotřebitel) - u výrobků rychle ztrácejících na hodnotě – potraviny
Formy maloobchodu:
specializované prodejny, prodejny se zbožím denní spotřeby, supermarkety, hypermarkety, diskontní prodejny, obchodní domy, katalogové prodejny
organizace prodeje v prodejnách: samoobsluha, pultový prodej, volný výběr (drogerie, papírnictví)
velkoobchod – nakupuje výrobky od výrobců a dodává je do maloobchodu
výhody: široký sortiment od mnoha výrobců
vybavené sklady (mrazírny, ovoce, zelenina)
šetří čas a dopravné náklady maloobchodu
přebírá rizika ztráty, zničení, zkažení, nezaplacení
nevýhody: nehodí se pro všechny druhy zboží
může zvyšovat cenu
zprostředkovatel (dealer) – (výrobce, zprostředkovatel (dealer, vývozní společnost), spotřebitel)