Marketing
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- pracujeme s informacemi, které jsou běžně k dispozici: účetnictví, ek. rozbory, statistické ročenky, články v tisku, nabídky konkurence
Pozitivní – nízké náklady, rychlost pořízení informací, možnost širokého záběru
Negativní – data nemusí být aktuální, úplná, správná
2. primární výzkum – průzkum „v terénu“ – jsou zajišťována nová data pomocí různých metod:
dotazování – osobně, telefonicky, písemně – anketa
pozorování – s účastí, bez účasti
experiment – laboratorní, v polních podmínkách
Sestavení marketingového plánu
1. Stav trhu – hospodářská a politická situace, právní předpisy vč. norem, technický a technologický pokrok, charakteristika obyvatelstva – počet, věk, vzdělání, zaměstnání, kupní síla
2. Výběr segmentu trhu – cílové skupiny zákazníků – skupiny zákazníků s podobnými potřebami a přizpůsobení nabídky jejich požadavkům
Zásadní je, zda jde o: - trh organizací, nebo
- trh spotřební – zde může být segmentem věková skupina, pohlaví, povolání, sociální vrstva (nižší, střední, vyšší), zeměpisná oblast (stát, města, vesnice)
3. Analýza konkurence a pozice produktu, tj. místo mezi ostatními produkty, podnik dává najevo, kde chce být viděn a vytváří svou image, podnik může nabízet produkty na různých pozicích př. auta
4. Analýza stavu podniku – dává odpověď na otázky: jaké je poslání a hl. cíle podniku, jaké jsou slabé a silné stránky podniku, jaké příležitosti a hrozby plynou z okolí, tzv. SWOT analýza
Volba základní marketingové strategie:
1. hromadný marketing – jeden univerzální výrobek nabízíme všem potenciálním zákazníkům
2. diferencovaný marketing – výrobek v několika obměnách nabízíme všem potenciálním zákazníkům
3. cílený marketing – potenciální zákazníky rozčleníme do několika specializovaných segmentů a snažíme se jim nabídnout specializovaný výrobek
Strategie působení na trhu
a) jak budeme na trhu působit:
- strategie odlišení – snaha odlišit produkt od ostatních, bývá doprovázeno vyšší cenou
- strategie pronikání – zaměření na masovou produkci levnějších produktů, snaha získat co nejvyšší podíl na trhu
b) jak se vymezíme vůči konkurenci:
- vůdce trhu
- nápodoba – odvození od vůdce
- odlišení se – od vůdce
- tržní mezera – neobsazená mezera na trhu
Marketingový mix – 4 P
výrobek (product)
cena (price)
propagace (promotion)
distribuce (placement)
Výrobek
je statek nebo služba, stává se předmětem směny na trhu a je určen k uspokojení potřeb zákazníka
v marketingu je chápán jako komplexní (totální) výrobek, který má tři vrstvy:
1. vrstva – jádro výrobku – výrobek samotný, jeho užitné vlastnosti
2. vrstva – 1. slupka: má hmotnou podobu – kvalita (úzce souvisí s cenou), design, obal, značka (výrobce, obchodu), styl