Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Instalace
Instalace na místě spotřeby (zapojení elektrospotřebiče, …)
Záruka
Odpovědnost za vady, záruka na vady
Některé firmy zvyšují záruční lhůty – prodloužení bezplatných oprav
Úvěr
Obchodní úvěr – další možná forma převahy nad konkurencí
Je to riskantní, odložené placení = nutno dobře právně opatřit
*ANALÝZA BCG = Boston consulting group= matice bostonské poradenské skupiny
OTAZNÍKY= Firmy zvažují, zda do tohoto podnikání vložit peníze??
HVĚZDY =
Úspěšné otazníky se stávají hvězdami.
Mají vedoucí postavení na trhu s prudkým růstem
Většinou vyžadují další finanční podporu
PENĚŽNÍ KRÁVY= Při poklesu tempa růstu pod 10 % se stává hvězda krávou (při předpokladu největšího relativního podílu na trhu)
Produkují pro firmu hotovost, dosahuje vyšších podílů na celkovém zisku
Když začne ztrácet podíl – je nutno ji oživit.
PSI= SBU (STRATEGICKÁ OBCHODNÍ JEDNOTKA) s nízkým tempem růstu a slabým podílem na trhu
Většinou produkují nízké zisky, nebo dokonce ztráty
Spotřebovávají více času na řízení vzhledem k přínosu a proto by měly být omezovány či postupně zastaveny.
PORTFOLIA = Typy cenných papírů se kterými obchodují
Cena = price
Jedním z nejdůležitějších nástrojů
Základní podmínka – prodávající musí cenu stanovit
Pružnost poptávky
tj. čím více zákazníci na změnu ceny reagují, tím je pružnější poptávka
rozlišujeme:
Cenově elastická poptávka
- má smysl usilovat o snížení ceny, abychom zvýšili tržby
- naopak zvýšení ceny by tržby snížilo
- poptávka je pružná, jestliže produkt není nezbytným statkem – obejdeme se bez něj
- např. kožich, luxusní vůz, dovolená u moře
-
Cenově neelastická poptávka
- má význam pouze zvýšení ceny, protože každé snížení ceny snižuje
tržby
- pokud se bez něj neobejdeme
- např. pečivo, oblečení
Cenové úpravy
Věk zákazníka – dětem levněji než dospělým (vstupenky)
Čas prodeje – ráno dražší, večer levnější, po sezóně levněji, výprodeje
Místo prodeje – v centru dráže než na okraji
Množství prodeje – velkoobchodním odběratelům se zpravidla poskytují srážky z nákupní ceny při včasné úhradě
Pohotovost při placení – při okamžitém placení poskytují prodávající slevy z cen
Základní metody cenové tvorby = 3 C
Cena stanovená podle nákladu (cost)
Podnik stanoví kalkulaci vlastních nákladů a velikost nákladů zvýší o procento zisku, které si sám stanoví
Cena = N + zisk
Zisk = % z N
Cena podle konkurence (competition)
Na trhu se obvykle tvoří cena na základě ceny největšího podniku v daném odvětví
Nejjednodušší způsob
Cenu můžeme zvolit:
Stejnou – spoléháme na necenovou konkurenční výhodu (lepší reklama)
Nižší – pocit, že výrobek není kvalitní
Vyšší – založena v přesvědčení zákazníků, že drahé zboží mu přináší mimořádné uspokojení