Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Propagace = promotion
Forma komunikace mezi prodávajícím a kupujícím, cílem je větší prodej výrobků nebo služby
Nástroje propagace
Reklama
Podpora prodeje
Publicita
Osobní prodej
Reklama
Placená a nepřímá forma představení zboží a služeb
Neosobní forma propagace
Reklamní způsoby:
Slogany (opakováním sloganů se dostává produkt do povědomí lidí)
Racionální působení (přesvědčování pomocí ověřitelných, logických, technických argumentů)
Emocionální působení (působení na city a vnímání lidí, využívá psychologie – děti, zvířata, hudba, příroda,…)
Reklamní prostředky:
Tisk (časopisy, noviny, tiskoviny – letáky, brožury,…)
Elektronická reklama (televize, rozhlas, internet,…)
Venkovní reklama (plakáty, billboardy, bigboardy,…)
Specifický typ reklamy – VIRÁLNÍ REKLAMA (ústní předávání zkušeností spokojených zákazníků)
Zásady reklamy
Pravdivost
Nepravdivé reklamy uvádějí zákazníky v omyl a jsou v rozporu s právními normami
Klamavá reklama je formou nekalé soutěže, což je protiprávní jednání
Věcnost a působivost
Zvýraznění značky
Efektivnost
Délka, čas, …
Předmět reklamy
Reklama firmy
Efektivnější než pouhá reklama výrobku
Zákazník získá vědomí, že naše firma je vynikající – hledá výrobky firmy – levnější než reklama výrobků
Reklama výrobku nebo služby
Vhodné doplňovat reklamou firmy
U výrobků s novými užitnými vlastnostmi, s novými technickými parametry
Větší informace
Reklama smíšená
Vyvážená kombinace mezi reklamou výrobku a reklamou firmy
Podpora prodeje
Krátkodobý motivační nástroj
Vzorky, kupóny, vyzkoušení zboží, ochutnávky, odměny, soutěže o ceny, …
Podpora prodeje mezi podnikateli
K typickým prostředkům podpory prodeje patří:
Vzorky, demoverze, atd.
Odměny, bonusy, atd.
Soutěže, slevy, atd.
=> Vhodným prostředím pro realizaci podpory prodeje jsou veletrhy, výstavy, promo akce,…
Publicita
tj. zprávy a hodnocení od nezávislých osoba institucí, prezentovaných v tisku nebo v TV
působí důvěryhodněji než reklama
Nástroje publicity
TV, rozhlas, tisk, výroční zprávy, sponzorská činnost
* PR (Public relations)
Dlouhodobá činnost, pomocí které si firma buduje dobrou pověst, využívá se:
Systematická práce s médii (např. pomocí tiskového mluvčího)
Sponzoring
Fundraising
Enviromentální aktivity
Charitativní činnost
Moderní marketingové techniky =
Mobil marketing (reklamní SMS, MMS)
E-mail marketing (zasílání newsletterů, elektronických letáků)
Event marketing (sportovní, kulturní a společenské akce)
Guerilla marketing (nápaditost, kreativita, šokování, nízké náklady)
Virální marketing
Buzz marketing
Netradiční poutače
Ambient marketing (nákupní vozíky, držadla a sedačky v MHD, pouliční osvětlení,…)
Osobní prodej
tj. přímé působení na zákazníka
výhodou je vysoká účinnost a rychlá zpětná vazba
Fáze:
Průzkum
Sjednání schůzky
Prezentace
Uzavření prodeje