Marketingový mix
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Systémy srážek a slev z ceny
Skonto – srážka při platbě v hotovosti
Množstevní rabat – kvantitativní srážka, při odběru většího množství má zákazník nižší cenu
Sezónní srážka – nákup mimo sezónu je levnější
Funkční srážka – srážky pro distributory, přebírají určité funkce – reklama, servis, doprava
Slevy pro dlouhodobé odběratele – rámcová smlouva
Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem (costumer)
Základní zákonitosti, které souvisí s cenou
Zákon nabídky a poptávky
Cenová pružnost poptávky
Nákladové křivky firmy – náklady jsou variabilní, fixní
Analýza kritického bodu – bod zvratu
Ceny volné a pevné
Cenové triky
Prodávající používají triky, aby cena vypadala příznivěji.
Nejpoužívanější:
Cena stanovena tak, aby končila číslicí „9“ (99Kč X 100Kč)
Cena uvedena bez DPH
Dražší produkty umístěny v prodejnách ve výši očí
Balíčky a antibalíčky = firma nabízí balíček zboží, který obsahuje zlevněné prostředky, ale také ty, které se špatně prodávají
Vyrovnávací ceny = v supermarketech zdraží zeleninu ale výrazně zlevní jogurty => cíl je přivést zákazníky do prodejny za nízkými cenami, ale zároveň budou muset koupit i dražší zboží
Cesty prodeje = place - distribuce
způsob, jakým se dostane produkt od výrobce za svým zákazníkem
Distribuční cesty nelze měnit kdykoliv chceme, ale je to volba na několik měsíců nebo let
Formy prodeje
Přímý prodej
Výrobním podnikem přímo zákazníkovi
Přímé dodávky do prodejny jiného podniku (maloobchodní prodejny)
Přímá distribuční cesta (pekařství, řeznictví, …)
Nepřímý prodej
Prodej prostřednictvím velkoobchodu
Výrobce dodává zboží do velkoobchodu, ve kterém nakupují maloobchodní podnikatelé – zboží dále prodávají konečným spotřebitelům
Nepřímá distribuční cesta – mezičlánek (= jednoúrovňová distribuce) nebo 2 mezičlánky (= víceúrovňová distribuce)
Velkoobchod
Nakupuje výrobky za účelem jejich dalšího prodeje
Pomáhá překlenovat časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou
Výhody VO:
Široký sortiment od mnoha výrobců, velké plochy, vybavenost technikou, …
Nevýhody VO:
Zvyšuje cenu pro konečného spotřebitele, může zkrachovat a nezaplatit za službu, …
-> Typy velkoobchodů
Tradiční VO – zboží nakoupí a na fakturu prodává dalším odběratelům
Cash & carry – prodávají zboží pouze při platbě v hotovosti a kupující si sám zajistí dopravu
Komisionáři – zboží nekupují do svého vlastnictví, na základě komisionářské smlouvy, kdy zboží prodají, obdrží sjednanou provizi, neprodané zboží vrátí dodavateli
Maloobchod
Prodává zboží přímo konečnému spotřebiteli
Typy maloobchodních jednotek
Specializované prodejny – nepotravinářské zboží (sportovní potřeby, kniha, elektro, nábytek)
Prodejny se zbožím denní potřeby – potraviny (menší prodejny + omezený sortiment)
Supermarkety – velké samoobslužné prodejny, nižší ceny
Obchodní domy – široký sortiment, „nákup pod jednou střechou“
Diskontní prodejny – nejprodávanější sortiment, nejnižší ceny, prodej z palet
Katalogové prodejny – nábytek, zboží z katalogu – vybere si – dovezou ho