Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Marketingový mix

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (130 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

  • Systémy srážek a slev z ceny

    • Skonto – srážka při platbě v hotovosti

    • Množstevní rabat – kvantitativní srážka, při odběru většího množství má zákazník nižší cenu

    • Sezónní srážka – nákup mimo sezónu je levnější

    • Funkční srážka – srážky pro distributory, přebírají určité funkce – reklama, servis, doprava

    • Slevy pro dlouhodobé odběratele – rámcová smlouva

  • Cena podle hodnoty vnímané zákazníkem (costumer)

    • Základní zákonitosti, které souvisí s cenou

    • Zákon nabídky a poptávky

    • Cenová pružnost poptávky

    • Nákladové křivky firmy – náklady jsou variabilní, fixní

    • Analýza kritického bodu – bod zvratu

    • Ceny volné a pevné

  • Cenové triky

    • Prodávající používají triky, aby cena vypadala příznivěji.

    • Nejpoužívanější:

      • Cena stanovena tak, aby končila číslicí „9“ (99Kč X 100Kč)

      • Cena uvedena bez DPH

      • Dražší produkty umístěny v prodejnách ve výši očí

      • Balíčky a antibalíčky = firma nabízí balíček zboží, který obsahuje zlevněné prostředky, ale také ty, které se špatně prodávají

      • Vyrovnávací ceny = v supermarketech zdraží zeleninu ale výrazně zlevní jogurty => cíl je přivést zákazníky do prodejny za nízkými cenami, ale zároveň budou muset koupit i dražší zboží

    Cesty prodeje = place - distribuce

    • způsob, jakým se dostane produkt od výrobce za svým zákazníkem

    • Distribuční cesty nelze měnit kdykoliv chceme, ale je to volba na několik měsíců nebo let

    Formy prodeje

    1. Přímý prodej

      1. Výrobním podnikem přímo zákazníkovi

      2. Přímé dodávky do prodejny jiného podniku (maloobchodní prodejny)

      • Přímá distribuční cesta (pekařství, řeznictví, …)

    2. Nepřímý prodej

      • Prodej prostřednictvím velkoobchodu

      • Výrobce dodává zboží do velkoobchodu, ve kterém nakupují maloobchodní podnikatelé – zboží dále prodávají konečným spotřebitelům

      • Nepřímá distribuční cesta – mezičlánek (= jednoúrovňová distribuce) nebo 2 mezičlánky (= víceúrovňová distribuce)

    Velkoobchod

    • Nakupuje výrobky za účelem jejich dalšího prodeje

    • Pomáhá překlenovat časový nesoulad mezi výrobou a spotřebou

    Výhody VO:

    • Široký sortiment od mnoha výrobců, velké plochy, vybavenost technikou, …

    Nevýhody VO:

    • Zvyšuje cenu pro konečného spotřebitele, může zkrachovat a nezaplatit za službu, …

    -> Typy velkoobchodů

    • Tradiční VO – zboží nakoupí a na fakturu prodává dalším odběratelům

    • Cash & carry – prodávají zboží pouze při platbě v hotovosti a kupující si sám zajistí dopravu

    • Komisionáři – zboží nekupují do svého vlastnictví, na základě komisionářské smlouvy, kdy zboží prodají, obdrží sjednanou provizi, neprodané zboží vrátí dodavateli

    Maloobchod

    • Prodává zboží přímo konečnému spotřebiteli

    Typy maloobchodních jednotek

    • Specializované prodejny – nepotravinářské zboží (sportovní potřeby, kniha, elektro, nábytek)

    • Prodejny se zbožím denní potřeby – potraviny (menší prodejny + omezený sortiment)

    • Supermarkety – velké samoobslužné prodejny, nižší ceny

    • Obchodní domy – široký sortiment, „nákup pod jednou střechou“

    • Diskontní prodejny – nejprodávanější sortiment, nejnižší ceny, prodej z palet

    • Katalogové prodejny – nábytek, zboží z katalogu – vybere si – dovezou ho

    Témata, do kterých materiál patří