Trh,ochrana spotřebitele, konkurence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Faktory ovlivňující nabídku:
Poptávka
Cena
Příjmy lidí
Klimatické faktory
Možnosti výrobce
Posuny křivky nabídky
P
S S´
P=P´ Q Q´ Q
Cena zůstala stejná P=P´a zvýšilo se nabízené množství (např. vznik nových firem, vyšší dovoz, dobrá úroda,…).
P S S´ P´ P Q=Q´ Q
Nabízené množství zůstalo stejné a snížila se cena (výprodeje, slevy, akce, pokles DPH,…)
P S´ S
P=P´ Q´ Q Q
Cena je stejná a nabízené množství je menší (špatná úroda, sezónní výkyvy, zákaz dovozu,…)
P S´ S P´ P Q=Q´ Q
Nabízené množství je stejné a cena vzrostla (zvýšení cen na světových trzích, zvýšení nákladů na výrobu => růst ceny, růst DPH)
P S
0 Q
Nabízené množství nelze zvýšit (ropa, půda)
POPTÁVKA (D) = množství zboží a služeb, které jsou kupující za danou cenu ochotni koupit
(kupující =zákazníci, domácnosti, firmy, stát), poptávka je klesající funkcí ceny
P D (demand)
(cena)
Q (množství)
S rostoucí cenou, poptávka obvykle klesá, protože zákazníci jsou omezeni svým příjmem, který se sice může měnit, ale většinou se zpožděním.
Rozlišujeme:
Pružnou poptávku = cenově elastická poptávka, kdy i malý růst ceny vyvolá změny poptávaného množství (noviny, kosmetika, sladkosti,…)
Nepružnou poptávku = cenově neelastická poptávka, kdy i relativně velké změny v ceně vyvolají malý nebo žádný pokles poptávky (benzín, cigarety, energie,…)
Členění poptávky:
Agregátní – poptávka všech zákazníků po všech druzích zboží a služeb
Dílčí – poptávka všech zákazníků po jednom druhu zboží nebo služby (poptávka po bytech, mobilních telefonech, pracích prášcích,…)
Individuální – poptávka jednoho zákazníka po všech druzích zboží a služeb (mobilní telefony, jídlo, učebnice, MHD, oblečení,…)
Poptávka závisí na:
Ceně
Příjmu kupujícího
Nabídce
Věku, pohlaví, místě bydliště
Zaměření firmy (pokud je kupujícím podnik, např. stavební firma poptává jiné věci než nemocnice)
Posuny křivky poptávky
P D D´
P=P´
0 Q Q´ Q
Cena zůstala stejná, poptávané množství se zvýšilo (sezónní výkyvy, lidem se zvýšily příjmy,…)
P D´ D
P´
P
Q=Q´
Cena vzrostla a poptávané množství zůstalo stejné (pohonné hmoty, cigarety,…)
P D´ D
P=P´
0 Q´ Q
Cena zůstala stejná a poptávané množství se snížilo (snížení příjmů, nezaměstnanost, módní vlivy,…)
D
P
D´
P
P´
0 Q=Q´ Q
Cena se snížila, ale poptávané množství zůstalo stejné (jde o zboží nebo služby základní potřeby, které nemají substitut)
CENA
Cena je finanční ohodnocení daného statku. Je to důležitý faktor, který rozhoduje o tom, zda obchod vůbec proběhne. Na každém trhu vyjadřuje cena ohodnocení daného statku, který se zde obchoduje, v peněžních jednotkách.
Cena neplní funkce informační jen pro spotřebitele (vím, kolik zaplatím za zboží či službu), ale i pro výrobce a prodejce. Pokud výrobce zaznamená pokles ceny svých produktů na trhu, může přesunout svou činnost do jiných, ziskovějších výrob.