Ekologické zemědělství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Velká část peněžních prostředků plyne ze strukturálních fondů EU prostřednictvím různých agronenvironmentálních programů, avšak ( kromě přímých podpor) s podmíněným částečným spolufinancováním z národních zdrojů. Odděleně od těchto zdrojů se poskytují dotace zemědělcům také na základě § 2 a § 2d zákona č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a to jako národní podpory. Většina finančních prostředků určených pro dotace je shromážděna ve Státním zemědělském intervenčním fondu ( SZIF), odkud jsou pak na základě žádosti a v případě splnění podmínek v souladu s jednotlivými dotačními tituly přidělovány jednotlivým zemědělcům. SZIF je také subjektem, který mimo dotace v rámci národních podpor, zajišťuje kontrolu plnění podmínek pro poskytnutí dotací59.
Přímé platby a prémie
Právním základem pro poskytování přímých plateb je Nařízení Rady (ES) č. 1259/1999 ze dne 17. května 1999, stanovující společná pravidla pro přímé platby v rámci společné zemědělské politiky a Nařízení Komise (ES) č. 2199/2003 ze dne 16. prosince 2003, určující přechodná ustanovení pro aplikaci nařízení Rady (ES) č. 1259/99 týkající se jednotné platby na plochu pro rok 2004 pro Českou republiku, Estonsko, Kypr, Lotyšsko, Litvu, Maďarsko, Maltu, Polsko, Slovinsko a Slovensko. Konkrétní požadavky pak stanoví nařízení vlády č. 144/2005 Sb., které navazuje na zákon o zemědělství a provádí také zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu ( SZIF).
V období 2004 – 2006 ČR uplatňuje zjednodušený způsob poskytování přímých plateb SAPS ( Single Area Payment System), tzv. jednotnou platbu na plochu. Celkový objem podpor v SAPS se odvíjí z produkčních limitů a sazeb, není však vázán na produkci. Přímá platba se poskytuje na každý hektar nárokovatelné zemědělské půdy a vypočítává se jako podíl finančních zdrojů EU a celkové výměry nárokovatelné půdy. V roce 2004 tvořily finanční zdroje EU 190, 7 mil. EUR a celková výměra nárokovatelné půdy byla 3, 3 mil ha, tzn. celková výše přímých plateb byla cca 57, 7 mil. EUR na 1 ha.
Přímé platby je možné navýšit z národních zdrojů ( tzv. top – up platby), a to až do maximální výše danou přístupovou smlouvou ( zpravidla na 55 – 65% úroveň plateb EU v období 2004 – 2006).
Po roce 2006 přejde ČR postupně na reformní systém poskytování přímých plateb SPS ( Single Payment Scheme). Tento systém je založen na tzv. jednotné platbě na farmu. Zemědělský výrobce tak bude získávat jednu platbu namísto několika komoditně orientovaných plateb, a to jako roční průměr plateb, které obdržel v předchozím referenčním období. Jde tedy o úplné oddělení plateb od produkce. Pro SPS je možná regionální implementace, tzn. rozdělení národní obálky ( celkového množství plateb) mezi regiony podle výrobní struktury s přihlédnutím k úrovni podpor v 2004 – 2006. Dále je umožněno uplatňovat křížové podmínky poskytování přímých podpor ( cross – compliance) a dobrovolný systém zemědělského poradenství.