Ekologické zemědělství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Z hlediska ekonomického přežití a udržení určité finanční úrovně podniky jsou důležité i faktory jako stupeň specializace, přístup na trh, počet zvířat na hektar, kapitálová struktura podniku, výše podpory pro EZ a ne na posledním místě i manažerské schopnosti.
Co se týče ziskovosti ekologicky hospodařících podniků, v porovnání s konvenčními farmami nižší výnosy u ekofarem nejsou překonány ani snížením nákladů. Je vhodné ale nezapomínat, že existuje spousta ekofarem, které překonávají výkonnost konvenčních podniků, dále že u vybraných plodin platí cenová prémie, která může přispět k vylepšení příjmu a že v EZ jsou častější další hospodářské aktivity zvyšující tržby. Navíc započteme-li existující státní podpory pro EZ pomáhající odstranit důsledky konverze, je zisk u ekofarem v průměru shodný se ziskem v konvenčním zemědělství v rozpětí +/- 20%, avšak s převahou farem s vyšším ziskem. Podíl dotací na příjmech podniků tvoří v průměru 15 – 20%, v ČR jde asi o 9 – 15%. Bez nich by si zřejmě převážná většina ekozemědělců další budoucnost svého podniku nedokázala ani představit. Dotace přispívají k tomu, aby ekofarma dosahovala alespoň stejné ziskovosti jako jí podobný podnik v konvenčním systému. Brzdou a limitujícím faktorem výkonnosti a výnosnosti farmy je stále nedostatečně vyvinutý trh, který zemědělcům nedává možnosti prodávat své produkty za odpovídající ceny, tzn. ceny s prémií.
Trh s biopotravinami
Všechny faktory, které ať přímo nebo nepřímo působí na ziskovost a výnosnost ekofarem vycházejí z dané situace na trhu s potravinami. Určující je zejména chování spotřebitele, kterým je determinována struktura nabídky potravin. Bude-li spotřebitel ochoten nakupovat biopotraviny a zaplatit za ně stávající vyšší cenu, nabídka jednotlivých druhů bioproduktů a biopotravin se bude moci rozšířit.
Světový trh s biopotravinami stále roste, a to zvláště díky rostoucímu povědomí o kvalitě biopotravin.V roce 2004 dosáhl jeho obrat výše 23, 5 EUR. Největšími trhy s biopotravinami jsou USA a západoevropský trh ( prodej až poloviny světové produkce EZ). V Evropě jsou biopotraviny na trhu již 50 let. Větší rozvoj je však zaznamenán až v posledních 15 letech. Podíl na tom má přesun prodeje biopotravin z bioprodejen do supermarketů. V současné době se sice biopotraviny na evropském trhu s potravinami podílí jen 1 – 2%, ale vzhledem k rostoucí poptávce lze očekávat, že se brzy vyhoupne až na 5%.
Český trh s biopotravinami je ve srovnání s ostatními novými členy EU relativně nejrozvinutější, i když je stále v počáteční fázi. Značná část české bioprodukce se spotřebovává na domácím trhu a velké množství se též dováží. Nejvíce biopotravin se vyváží do sousedního Rakouska ( 68%), a pak do Německa. Biopotraviny na českém trhu tvoří jen asi 0,1% celkové spotřeby v ČR. Trh s biopotravinami je u nás nevyrovnaný, poptávka převyšuje nabídku. Nejvíce se prodává zelenina a ovoce, mléko a mléčné výrobky, drůbeží maso, vajíčka a chlazené výrobky ( paštiky, atd.). Přesto je poptávka po bioproduktech u nás celkově nízká ( málo informovaní spotřebitelé, nízká koupěschopnost obyvatelstva, nedostatek zpracovatelských subjektů, atd.)