vypracované otázky z EKO a UCS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-
plánování – stanovení cílů a postupů k jejich dosažení
– plány: strategické (dlouhodobé)
taktické (střednědobé)
operativní (krátkodobé) -
organizování – vytváří tzv. organizační strukturu (určit role lidí do pracovních skupin,
firemních útvarů), nehledá konkrétní lidi, pouze vytváří funkce, které někdo
bude plnit, kolik lidí a s jakým úkolem -
výběr a rozmisťování pracovníků – vybírá konkrétní pracovníky do organizační struktury
– zvyšování kvalifikace – školení, kurzy, stáže, přednášky, dálkové studium
– hodnocení, odměňování – hmotné (prémie, podíly na zisku, příplatky na dovolenou,
stravování, osobní sekretářka, zapůjčení firemního auta)
– nehmotné (vyšší funkce, volno, veřejné ocenění před kolektivem)
– tresty – ústní/písemné napomenutí, finanční postih, výpověď -
vedení lidí – teorie X a Y
– motivace – Maslowova teorie (hierarchie lidských potřeb) -
kontrola – hodnotí kvalitu výsledků a vyvodí příslušné závěry
postavení manažera v organizaci:
-
Nejnižší management – vedoucí zaměstnanci, svým postavením jsou jen o stupínek nad výkonnými pracovníky, jsou zodpovědní za rozdělování a kontrolu plnění práce, získávají informace od zaměstnanců a plní tak úlohu ve zpětné vazbě, přicházejí rovněž s náměty pro managery středního stupně. Patří sem vedoucí čety, mistři, vedoucí dílen atd.
-
Střední manažeři – početná skupina řídících pracovníků, podstatnou částí jejich činnosti je získání a poskytování informací, patří sem manažeři závodů, vedoucí odborných a funkčních útvarů
-
Vrcholoví manažeři (TOP management) – mají zvláštní postavení vlivem těsné vazby na vlastníky podniku, přebírají na sebe zodpovědnost za vlastníky, koordinují všechny činnosti podniku a od jejich činnosti v podstatě závisí konečný výsledek podniku
-
styly řízení: → autokratický – příkazy a jejich dodržování
→ demokratický – spolupráce s podřízenými, přirozená autorita
→ liberální – rozhodnutí nechává na podřízených, bojí se být neoblíbený
ÚČTOVÁNÍ MATERIÁLU
materiál je součásti oběžného majetku, neodepisuje se, jednorázově se spotřebovává
do materiálu patří:
-
základní materiál – tvoří podstatu výrobku
-
pomocný materiál – jsou součásti výrobku
-
provozovací látky – nutné k provozu podniku (např. olej)
-
náhradní díly
-
obaly
-
drobné nářadí
-
existují 2 způsoby účtování materiálu: A a B (viz 14. otázka)
při účtování materiálu si můžeme účty 112 nebo 501 analyticky rozlišit podle jednotlivých druhů materiálu, podle místa uskladnění, atd.
oceňování: pořizovací cenou – cena pořízení a vedlejší pořizovací N
vlastními náklady – v případě, že materiál vyrobila sama účetní jednotka
reprodukční PC – darování, přebytek při inventarizaci, vložený do podnikánímetody spotřeby:
-
metoda průměrných cen – vypočítáme vážený aritmetický průměr PC
-
proměnlivý - při každém výdeji ze skladu vypočítáme novou cenu, ve které bude materiál zaúčtován do spotřeby
-
periodický - vypočítáme cenu, ve které bude po určitý čas (např. týden, měsíc) účtován materiál do spotřeby
-
-