Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




vypracované otázky z EKO a UCS

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.01 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. plánování – stanovení cílů a postupů k jejich dosažení
    – plány: strategické (dlouhodobé)
    taktické (střednědobé)
    operativní (krátkodobé)

  2. organizování – vytváří tzv. organizační strukturu (určit role lidí do pracovních skupin,
    firemních útvarů), nehledá konkrétní lidi, pouze vytváří funkce, které někdo
    bude plnit, kolik lidí a s jakým úkolem

  3. výběr a rozmisťování pracovníků – vybírá konkrétní pracovníky do organizační struktury
    – zvyšování kvalifikace – školení, kurzy, stáže, přednášky, dálkové studium
    – hodnocení, odměňování – hmotné (prémie, podíly na zisku, příplatky na dovolenou,
    stravování, osobní sekretářka, zapůjčení firemního auta)
    – nehmotné (vyšší funkce, volno, veřejné ocenění před kolektivem)
    – tresty – ústní/písemné napomenutí, finanční postih, výpověď

  4. vedení lidí – teorie X a Y
    – motivace – Maslowova teorie (hierarchie lidských potřeb)

  5. kontrola – hodnotí kvalitu výsledků a vyvodí příslušné závěry

  • postavení manažera v organizaci:

    • Nejnižší management – vedoucí zaměstnanci, svým postavením jsou jen o stupínek nad výkonnými pracovníky, jsou zodpovědní za rozdělování a kontrolu plnění práce, získávají informace od zaměstnanců a plní tak úlohu ve zpětné vazbě, přicházejí rovněž s náměty pro managery středního stupně. Patří sem vedoucí čety, mistři, vedoucí dílen atd.

    • Střední manažeři – početná skupina řídících pracovníků, podstatnou částí jejich činnosti je získání a poskytování informací, patří sem manažeři závodů, vedoucí odborných a funkčních útvarů

    • Vrcholoví manažeři (TOP management) – mají zvláštní postavení vlivem těsné vazby na vlastníky podniku, přebírají na sebe zodpovědnost za vlastníky, koordinují všechny činnosti podniku a od jejich činnosti v podstatě závisí konečný výsledek podniku

  • styly řízení: → autokratický – příkazy a jejich dodržování
    demokratický – spolupráce s podřízenými, přirozená autorita
    liberální – rozhodnutí nechává na podřízených, bojí se být neoblíbený

ÚČTOVÁNÍ MATERIÁLU

  • materiál je součásti oběžného majetku, neodepisuje se, jednorázově se spotřebovává

  • do materiálu patří:

    • základní materiál – tvoří podstatu výrobku

    • pomocný materiál – jsou součásti výrobku

    • provozovací látky – nutné k provozu podniku (např. olej)

    • náhradní díly

    • obaly

    • drobné nářadí

  • existují 2 způsoby účtování materiálu: A a B (viz 14. otázka)

  • při účtování materiálu si můžeme účty 112 nebo 501 analyticky rozlišit podle jednotlivých druhů materiálu, podle místa uskladnění, atd.

  • oceňování: pořizovací cenou – cena pořízení a vedlejší pořizovací N
    vlastními náklady – v případě, že materiál vyrobila sama účetní jednotka
    reprodukční PC – darování, přebytek při inventarizaci, vložený do podnikání

  • metody spotřeby:

    • metoda průměrných cen – vypočítáme vážený aritmetický průměr PC

      • proměnlivý - při každém výdeji ze skladu vypočítáme novou cenu, ve které bude materiál zaúčtován do spotřeby

      • periodický - vypočítáme cenu, ve které bude po určitý čas (např. týden, měsíc) účtován materiál do spotřeby

Témata, do kterých materiál patří