3. Racionalismus a Pascal
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pascal mnohými myšlenkami navazuje na Montaigne, bývá považován za představitele skepticismu. Jeho neznámějším dílem jsou Myšlenky.
Pascal stejně jako Descartes pokládal za vzor vědeckého poznání geometrii, ve shodě s racionalisty říká, že všechna důstojnost spočívá v myšlení, ale také jeho konečnost a „malost“ (nelze ho proto řadit mezi racionalisty). Pascal se snaží pojmout srdce jako zdroj nepochybné pravdy, kterou rozum musí přijmout a kterou nelze rozumově zdůvodnit. Pomocí srdce překonává skepticismus, který se u něj zrodil z uvažování nad tím, zda nám rozum dává absolutní poznání či ne. Je totiž nekonečné množství věcí, které přesahují rozum. „Nic není v tak věrném souladu s rozumem, jako toto odmítnutí rozumu.“ Zklamání z takového závěru ho vedlo k zoufalství a hledání jeho překonání v srdci, z kterého rozum musí vycházet. Racionální metoda je bezradná před otázkami etiky, náboženství... Srdce má schopnost poznávat nadpřirozené věci, pravdy náboženské. Podle Pacala existuje řád srdce oproti řádu rozumu – „Srdce má své důvody, o kterých rozum neví. Proto člověk má být geometrem (uznávat vědu), pyrrhonikem (znát, že věda, rozum nemůžou všechno poznat) a pokorným křesťanem.“ Náboženství nelze obhájit rozumem, ale srdcem.
Pascal, který byl Descartovým žákem, se od něho také v mnohém odlišoval, zatímco D. nedůvěřoval smyslům, P. viděl ve smyslech a experimentu důležitého pomocníka poznání.
Ve svých myšlenkách o státě kritizuje dědičnou monarchii a je kritikem teorie přirozených zákonů, domnívá se, že zákony jsou výtvorem lidí. Odsuzuje války a vraždění - člověk svým poznáním nemůže nikdy obsáhnout celý svět v jeho velkých i malých nekonečnostech, svět je nevyčerpatelný, pro poznání nelze stanovit hranice.
Pascal tvrdí, že v naší přirozenosti je pohyb, člověk sice touží po klidu, ale když ho dosáhne, začne se nudit. Jde mu o člověka činorodého, který stále hledá nové a nové poznání, pro nějž neexistují absolutní, strnulé pravdy.
Myšlenky vyšly až po jeho smrti, přitom některé z nich pro velké bolesti už jen diktoval. Nejsou dnes inspirativní jen obsahově, ale také formálně - jsou podány jednoduše, nestrojeně a přehledně.
Staly se inspirací pro mnohé autory (např. existencionalisty), byly ale přijímány i záporně, např. Voltairem.
Pascal nebyl jen člověkem, který něco píše, ale neřídí se podle toho - přestože sám pro sebe mnoho peněz neměl, dal např. roku 1662 vše, co měl, hladovějícím v Blois.
V posledních letech svého života trpěl nejen tělesně (měl hrozné bolesti), ale i duševně. Po odsouzení jansenismu se musela i jeho sestra této víry zříci, zhroutila se však z toho a zemřela, on sám se víry odmítl zříci.