Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Hardware

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (802.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Periferie

    1. Monitor

Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací. Monitor vypadá na první pohled jako televize, ale jsou mezi nimi rozdíly. Z pohledu uživatele je hlavním rozdílem kvalita obrazu. Vzhledem k tomu, že se na monitor díváme z mnohem menší vzdálenosti než na televizi a musíme bez problému rozpoznat i malá písmena a body, musí být k tomu být přizpůsobena jeho obrazovka.V dnešní době musí mít monitory dostatečný počet viditelných bodů (rozlišení) a nesmí příliš unavovat oči. Monitor je kabelem připojen ke grafické kartě, která je uvnitř počítače. Grafická karta se stará o to, aby informace přicházející z počítače dorazily do monitoru co nejrychleji a v dobré kvalitě. Ani nejlepší monitor nedokáže využít všechny své schopnosti, když je připojen k pomalé a nevýkonné grafické kartě. Pro obyčejnou práci (např. kancelářské programy) stačí 2 MB grafická karta a 15" monitor. Značně se rozšířily počítačové hry, a proto jsou na trhu k dostání výkonnější grafické karty s urychlovačemi grafických operací.

Monitory můžeme rozdělit na CRT a LCD monitory. V CRT (Cathode Ray Tube, CRT je označení pro speciální elektronku, která na přední části vytváří obraz pomocí proudu elektronů) monitorech je obraz tvořen pomocí světla elektronových paprsků, dnes už se moc nepoužívá. Na vnitřní části obrazovky je nanesen luminofor (látka přeměňující kinetickou energii na energii světelnou), luminofor se na okamžik rozsvítí při dopadu elektronového paprsku, paprsek posupně „obíhá“ a rozsvěcuje jednotlivé luminofory. Jakmile dojde na konec, začne zase od začátku. Vždy svítí jen několik bodů najednou, ale paprsek je rychlý – velká obnovovací frekvence. Lidskému oku se zdá, že svítí celá obrazovka. LCD7 je tenké a ploché zobrazovací zařízení skládající se z omezeného (velikostí monitoru) počtu barevných nebo monochromatických pixelů seřazených před zdrojem světla nebo reflektorem. U LCD monitorů je obraz tvořen pomocí tekutých krystalů. Mohou být dotykové a mohou umět 3D zobrazení.

Parametrem monitoru je rozlišení obrazovky, což je počet pixelů, které zobrazuje zařízení. Například "rozlišení monitoru" označuje počet pixelů, které jsou zobrazovány monitorem. Počet bývá udáván v podobě: počet sloupců X počet řádků. Například rozlišení 1024x768 znamená, že monitor zobrazuje obraz v 768 řádcích a každý řádek obsahuje 1024 pixelů. Pixel je nejmenší (bezrozměrná) jednotka digitální rastrové (bitmapové) grafiky. Představuje jeden svítící bod na monitoru, resp. jeden bod obrázku, charakterizovaný jasem a barvou. Barevná hloubka je termín používaný v počítačové grafice, který popisuje počet bitů použitých k popisu určité barvy nebo pixelu v bitmapovém obrázku nebo rámečku videa. Toto pojetí je také známé jako počet bitů na pixel, zejména je-li uvedeno spolu s počtem použitých pixelů. Dalším parametrem je obnovovací frekvence. Jedná se o schopnost monitoru vykreslit určitý počet snímků během jedné sekundy. Udává se v Hz. Obecně platí, že čím vyšší obnovovací frekvenci monitor má, tím plynulejší obraz poskytuje. Dalšími rozhodujícími parametry může být například počet vstupů a jejich typ (pokud bude monitor připojen k více počítačům zároveň), možnost připnout stínítka (pro grafické práce), možnost natáčení ve vertikální a horizontální ose, velikost podstavce (kolik zabere místa na pracovním stole), přístupnost tlačítek na ovládání (například tlačítka zespodu monitoru nejsou příliš vhodné na časté používání) a další.

Témata, do kterých materiál patří