Česká literatura po roce 1945 - charakteristika období
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Underground: (Prokop s.72-73)
(=podzemí, z angl.) – tzv. podzemní literatura, nepoetická, syrová, provokativní, drsná, útočná; počátky už od konce 40. let, velké rozšíření ale až v období normalizace; autoři spojeni ne umělecky, nýbrž postojem „jsem proti“ – jde o protest proti hodnotám politicky deformované a konzumní společnosti, o nedůvěru ke všemu oficiálnímu.
Egon Bondy (Zbyněk Fišer) – vystudoval filozofii a psychologii na UK (CSc.), významné sbírky mají stejný název jako umělecké projekty: Totální realismus, Trapná poezie – všechny konvence dobové oficiální poezie dovedl ad absurdum, ironicky, provokativně co nejpřesnější záznam banalit, frází, poetizace trapného, naivismus, říkankovitost
Ivan Martin Jirous (pseudonym Magor) – teoretik undergroundu, výtvarný kritik (vystudoval dějiny umění na UK), krátce redaktorem, jinak většinou topič, hlídač apod., několikrát vězněn, byl mezi prvními signatáři Charty 77, inicioval vytvoření samizdatového časopisu Vokno; v jeho poezii se mísí něžné, jemné s drsným, syrovým, křesťanská pokora s ironií a sarkasmem, výsměch politickému režimu a marasmu naší společnosti, vzpomínky na přátele a rodinu, časté rozhovory s Bohem, sbírka Magorovy labutí písně – čít s 149-150, sbírka básní a pohádek Magor dětem.
Písňové texty
Jiří Suchý – intelektuální hravost, připomíná poetistickou tvorbu, např. Pramínek vlasů, Marnivá sestřenice, Blues pro tebe, Malé kotě, Tereza, Klokočí, Krajina posedlá tmou, Tulipán, Modré džínsy aj.
Jan Vodňanský (ve dvojici s Petrem Skoumalem – hudba) – silný důraz na ironický výsměch banalitě, sbírka (i představení) S úsměvem idiota
Protestní písně – obžaloba a výsměch totalitní moci omezující člověka:
Karel Kryl – některé písně doslova zlidověly, např. Bratříčku, zavírej vrátka, Anděl, Píseň neznámého vojína, Salome, Klaun a král, Veličenstvo kat aj.
Jaroslav Hutka – ovlivněn moravskou lidovou písní; např. Náměšť (Krásný je vzduch…); Havlíčku, Havle; Litvínov; upravené lidové písně - Stůj břízo zelená, Vandrovali hudci