Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká literatura po roce 1945 - charakteristika období

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (118.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Narodil se ve Vnorovech (lidově Znorovy) u Strážnice, pak žil v Brně. Dlouholetý přítel Mikuláškův. Do literatury vstoupil v roce 1957 už jako hotový, zralý člověk i básník /35let/ - čekal na aspoň trochu svobodnější ovzduší. Podobně jako Mikulášek jde svou vlastní cestou bez ohledu na literární módu a neprochází vývojem, spíš se jeho postoje a metody prohlubují.

Poezie – mužná, klidná, vytříbená, kultivovaná, uvážlivá, hluboká, meditativní, působí skromně, ostýchavě, neokázale, autor nechce oslňovat, nechce vystavovat na odiv své city, má úctu ke zkušenosti předků, vyzvedává lidovou moudrost a staré jistoty – lásku, domov a řád přírody; v němž je člověk pevně zakotven. Člověku není dáno odhalit tajemný smysl existence (naší i všeho kolem nás), může jen tušit. Ve Skácelově poezii má své místo slovácká vesnice, ale i městské prostředí (Brno), příroda, koloběh rolnických prací, láska mladých, moudrá rozvážnost starých, chlapská družnost nad sklenkou vína atd. Ale není v tom nic folkloristického ani idylického. Zároveň je to poezie plná smutku, nejistoty, úzkosti, nervozity dnešního člověka. A právě proti tomu staví ony staré hodnoty (znamenají zakotvení, kořeny, identitu). Tomu odpovídají i časté motivy – ticho (může znamenat úzkost a nejistotu, pokoru, vědomí, že skutečnost kolem nás mlčí, nevydá tajemství), pokora (jeho přístup ke světu a životu, má pokoru před tajemstvím), tajemství (je v našem životě i v celém vesmíru, musí být i v každé básni, proto často pracuje s náznakem = zámlkou – jen jakoby pootvírá dvířka nějakému dávnému tajemství), láska, dětství, smrt, strach, tma…

Po formální stránce celá báseň je obrazem, metaforou, obaluje se, rozvíjí 1 základní obraz, situaci. V závěru něco obecnějšího, hlubšího, neokázalé etické vyústění, životní zkušenost (podobně jako Halas, Kainar).

Často personifikuje přírodní jevy, děje v lidském nitru zase naopak vyjadřuje pomocí přírodních obrazů. Básník podle Skácela básně jen nalézá všude okolo sebe, jen připomíná, zvýrazňuje krásy tohoto světa a k tomu používá zvláštní výrazy (i básnické novotvary) a spojení, např.: smuténka, bezlistí, podední, darmolezka, hlomozna, podzimčátka, zavěšené ticho, svatozář strachu kolem úst, v lupení frkal vraný déšť…Ale výraz je přitom úsporný, hutný, směřuje ke klasickým pravidelnějším veršovaným a strofickým formám, řadí se tím k tvůrcům jako Erben, Neruda, Halas. Často užívá formy sonetu a čtyřverší.

Sbírky:

Kolik příležitostí má růže (57) - (např. Rozhovor, Na slunci)

60. léta: Co zbylo z anděla

Hodina mezi psem a vlkem

Smuténka (např. Chvíle, Vteřina v lednu)

Metličky

Po r. 68 – zákaz publikovat, 70. léta – samizdat, exil (např.: Chyba broskví – sbírka čtyřverší, např. Velbloud je bloud jenž bloudí, Mýval je medvídek co míval)

Témata, do kterých materiál patří