Česká meziválečná próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Josef Hora - intuitivní etická motivace, revoluce je pro něj aktem spravedlnosti, očistnou morální lázní, ze které vyjde čistší člověk, ne jako mocenský převrat (pomsta). Také má soucit s lidským utrpením, sny, touhy, ale není tak chlapecky naivní jako Wolker a Seifert.
Sbírka Pracující den - např. báseň Dělnická madona (čít 3, s.78)
Stanislav Kostka Neumann - všichni tři předchozí autoři jsou stejně vzdáleni pojetí Neumannovu, jeho agitačnímu nadšení. Tento básník s anarchistickou a buřičskou minulostí je opravdu třídně uvědomělý revolucionář s komunistickým přesvědčením. Jeho poezie je politická, ideologická, agitační, bez větších estetických hodnot (hodila se k zahajování schůzí apod.). Patetické optimistické básně, které burcují k revoluci, nekriticky oslavují ruskou revoluci a vůbec SSSR (aniž ho znal). Ve 30. letech u něj proletářská poezie přerostla v socialistický realismus. Sbírky: Nové zpěvy (čít 3, s. 32), Rudé zpěvy (čít 3, s. 34)
Jiří Wolker (1900 – 1924)
Oslovuje zejména mladé lidi, cení jeho citovost, opravdovost. Narozen v Prostějově, studoval v Praze právnickou fakultu, zemřel na TBC ve 24 letech, nadějný, nadaný…….
Host do domu čít 3 s.68 - jinošská lyrika plná všeobjímající lásky, touhy po lidské družnosti, sbratření, soucitu s trpícími, chlapecké důvěřivosti - věří, že utrpení lze vykoupit láskou a dobrotou; něžně se obrací ke všedním, prostým věcem (poštovní schránka, kamna) a zlidšťuje je, poetizuje; projevuje se zde vliv vitalismu
- k názvu = básník vstupuje jako host do domu všech trpících, soucítí s mini, otvírá jim své pokorné srdce – citově otevřená lyrika, zdrojem je harmonické křesťanské rodinné prostředí, zázemí
- básnické prostředky - metafory, personifikace, ale jednoduché, prosté symboly a zlidovělé biblické představy, zdrobněliny
Svatý kopeček – rozsáhlejší polytematická skladba typu apollinairovského pásma; autobiografické, vzpomínkové rysy
- volný sled motivů: láska k rodnému kraji, prožitek na návštěvě nemocné babičky, vzpomínky na dětství, setkání s přáteli z mládí, představy o uzdravení nemocného světa
(zde se projevuje změna pohledu na svět – nejen být okouzlen, milovat jej, nutný je i čin, „já“ se postupně mění na „my“), časté jsou křesťanské motivy a motivy srdce a očí
Těžká hodina čít 3 s. 72 - sbírka proletářské poezie, je zde i stejnojmenná báseň o bolestném přerodu chlapce v muže; od lyriky posléze přechází k epice, mizí důvěřivost, nastupuje vzpoura a píše sociální balady, v nichž jsou obrazy osobních tragédií, jež jsou důsledkem společenských jevů, tyto balady jsou zaměřeny na dějovost, dramatičnost, konflikty, děj je přímočarý s jedním rozhodujícím momentem, převažuje vyjadřování přímé a úsporné (nad obrazným), např. Balada o snu, Balada o očích topičových, Balada o nenarozeném dítěti