Česká meziválečná próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
DRAMA- 30.léta:
- i v dramatu je především velký lyrik, dialogy jsou poetické, když dramatizuje prózu, dá jí lyrickou podobu:
Schovávaná na schodech- adaptace Calderonovy hry
Milenci z kiosku – původní hra
Manon Lescaut čít 3 s.94 - dramatizace Prévostova sentimentálního románu, lyrická, křehká, láskyplná veršovaná hra (hříčka), dodnes oblíbená a hraje se (mnohé verše lidé znají zpaměti a staly se součástí frazeologické zásoby); představuje vrchol českého veršovaného dialogu i poetického dramatu – přesné a působivé rytmy, eufonie, anafory, řetězce, princip ozvěny (tatáž slova, verše, zazní vícekrát, z jiných úst, v jiném smyslu, to sjednocuje víc než samo téma), přitom lehkost, hravost, něžnost, poetické kouzlo; psáno krásnou češtinou, kompozice připomíná hudební skladbu (operu) – árie, dueta, písně s refrénem a vynikající villonské balady (kázání rytíře des Grieux v chrámu s.112, Kořím se Manon vaší kráse s.196 s posláním Bůh nezatratil Magdalenu…, velitel výpravy – Vy zpropadené poběhlice s.208)
Konstantin Biebl (1898 – 1951)
Prošel vývojem od proletářské poezie přes poetismus až k surrealismu. On i jeho poezie svou skromností a plachostí zůstali ve stínu ostatních. Zážitek z 1. světové války (byl zajat na balkánské frontě, odsouzen k smrti, uprchl) poznamenal celý jeho život. Trpěl těžkou plicní chorobou a depresemi, podlehl tomu a spáchal sebevraždu.
Nejlepší sbírky jsou z období poetistického: Zlatými řetězy, S lodí, jež dováží čaj a kávu – čít 3 s.97 (exotické prostředí a motivy z cesty po Tichomoří), Nový Ikaros – čít 3 s.98 - vrchol tvorby, polytematická báseň typu apollinairovského pásma, básník jako „Ikaros“ podává obraz světa z ptačí perspektivy; poetistická asociativní metoda, ale motivy mají vazbu na kruté životní zkušenosti – vyznění: život se mu jeví jako pohled „do tmy a prázdna“
Velikáni naší meziválečné poezie – básnické individuality 30. let
Generace 30. let je zastoupena výraznými uměleckými individualitami, které se už nesdružují do skupin s manifestačními programy (kromě nepočetné skupiny surrealistů). Patří k nim Halas, Holan, Hrubín (ten bude zařazen až po roce 1945), dále se takovými individualitami stali také Seifert, Hora.
Jaroslav Seifert (1901 – 1986)
Nositel Nobelovy ceny za celoživotní básnické dílo z r.1984 - jako jediný český literát.
Život: Narozen na Žižkově, gymnázium nedokončil, stal se žurnalistou, 20.- 40. léta v mnoha různých redakcích novin a nakladatelstvích, od r. 1949 spisovatel z povolání. Jako odpůrce totalitního režimu se musel několikrát odmlčet, po r. 1968 nesměl publikovat, jen v cizině a samizdatu (týkalo se nových sbírek, jeho starší klasické sbírky vycházely, učilo se o něm, předstíralo se, že nemá zákaz publikovat), tajilo se, že byl signatářem Charty 77. Zpráva v denním tisku o udělení NC měla pouhé 2 věty.