Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká meziválečná próza

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (104.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

-trvalou hodnotu představují básně z pozůstalosti

Balada o námořníkovi - klasická balada - typické téma viny a trestu

Námořník se loučí se svou ženou, navzájem žádají věrnost. Námořník ji dodržuje, ale dávno zapomněl, že před léty dal slib jiné dívce v Marseilli, ta si vezme život (1.jeho vina). Vrací se domů, žena je mu nevěrná, ale on zabije jen věrného psa za to, že špatně hlídal (2.obdobná vina). Oči psa = oči dívky – tj. vždy trpí ti nevinní. Nakonec námořník přijme službu strážce majáku – jako pokání, trest, aby jako hříšník mohl být sám, kát se, opět najít Boha.

- psal také moderní pohádky : realistické, hrdinové jsou obyčejní lidé, postavy ze současnosti, sociální rysy, zázračnosti jiného rázu, např. Pohádka o Jonym z cirkusu, O milionáři, který ukradl slunce, O listonošovi, O kominíkovi

- jeho verše bývají vybírány jako smuteční verše (zejména básně, které psal před smrtí)

- napsal také svůj Epitaf

Poetismus

Svébytný ryze český avantgardní směr 20. let 20. století (1923-30), produkt českého prostředí; hlavními tvůrci a propagátory byli Karel Teige a Vítězslav Nezval, kteří koncepcí poetismu reagovali na úzce vymezené proletářské umění, centrem opět Devětsil, další představitelé: Seifert, Biebl, v próze Vančura; týká se i divadla, výtvarného umění a písňové tvorby: divadlo V+W, E. F. Burian, Ježek; výtvarníci: Štýrský, Toyen;

Navázal na modernistické tradice evropské i domácí, hlavně ovlivněn tvorbou G. Apollinaira.

Z hlediska námětového zdrojem inspirací byl: technický pokrok, velkoměsto, kouzlo exotiky, cestování, cirkusové a pouťové zábavy, filmová groteska, naivní umění, jazz.

Poetismus je ,,umění života, je uměním žít a užívat“ (říká Teige), nechtěl vymýšlet nové světy, ale mínil uspořádat tento svět tak, aby byl ,,živou básní“. Prosazoval poezii štěstí, v níž není tragično, vyjadřoval radostný životní pocit – zrodil se v klidné a relativně šťastné době stability, kdy se zdálo, že životní úroveň bude stále stoupat..

Z hlediska formy odmítá konvence v literatuře a hledá nové výrazové prostředky. Velkou roli zde hraje asociace, tedy nekontrolovaná posloupnost volných myšlenek. Lze říci, že asociace a hra jsou tvůrčí metodou, která je podhoubím pro spontánní fantazii, obrazotvornost, citovost, rozpustilou hravost, lyričnost, neobvyklé básnické obrazy a sklon k zlehčování. Pokud je rým, tak využívá asonance (shoda samohlásek na konci veršů bez ohledu na souhlásky).

Odmítá v umění tendenčnost, ideologický záměr, chce být apolitický – nevidí v poezii politický prostředek, věci politické nemají v poezii co dělat, to obstarávají publicisté.

Surrealismus

Od r. 1930 kontakty českých umělců inklinujících k surrealismu s francouzskými surrealisty.

Témata, do kterých materiál patří