Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Česká meziválečná próza

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (104.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Tvořil více než 60 let, tvorba se přirozeně proměňovala s dobou, ale trvale prosazoval demokratické a humanistické ideály a zachovával si svou osobitou poetiku. Vždy se u něj setkáváme s krásnou češtinou, úsměvná hravost je mu vrozena; jeho poezie byla většinou melodická, zpěvná, spontánní, citově sugestivní; převažuje čistá lyrika – tj. očištěná, osvobozená od praktických funkcí, od didaktičnosti, od služebnosti politickým a ideovým programům, ale zůstává jí tradiční obsah a souvislost s vnější realitou, jiný proud čisté poezie (reprezentovaný např. Holanem) se oprošťuje i od toho, dostává pak silný meditativně filozofický ráz, takové poezii se Seifert přiblížil na konci života

Počátek 20.let – proletářská epizoda v jeho tvorbě

Město v slzách – viz u srovnání proletářské poezie

Samá láska čít 3 s.102 - přechod k poetismu, opět město, ale už jinak, velkoměstský život je přitažlivý

2.pol.20.let – poetismus

- pojetí poezie jako hry s motivy, obrazy, slovy, rytmy, rýmy, často spojuje významy i anekdoticky; atraktivní motivy – velkoměstská civilizace, cirkus, sport, film … radostné stránky života

Na vlnách TSF ( Telegraphie Sans Fil = bezdrátová telegrafie) čít 3 s.102 – motivy exotických dálek, technické civilizace

Slavík zpívá špatně

Poštovní holub čít 3 s. 103

30. – 60. léta - čistá lyrika

30. léta: osobitá, intimní poezie, silnější citové zaujetí, tradiční rýmovaný verš, vzpomínání na dětství, mládí, soustředí se na rodinné motivy, domov, vztah k matce, krásy české krajiny, poetizuje prosté věci, drobné detaily, časté i motivy milostné a o umění, smyslem života je hledání, tím vším překonává občasnou melancholii, jsou to všechno velmi upřímné, přesvědčivé a působivé výpovědi – většina čtenářů zná Seiferta právě z těchto veršů

Jablko z klína čít3 str.104

Ruce Venušiny čít3 str.104

Jaro, sbohem čít3 str.105

1938 – 1945 - v neutěšené době připomíná trvalé hodnoty

Zhasněte světla čít3 str.105- reakce na Mnichov, plná hořkosti a hněvu, ale i hledání jistot, posiluje odhodlání bránit se

Vějíř Boženy Němcové čít3 str.106 - síla této osobnosti je zdrojem víry, je symbolem českého jazyka a domova

Světlem oděná čít3 str.106, Kamenný most – obě sbírky o Praze, o její kráse, o památných místech, spojenými s osudovými momenty naší historie

Tvorba po r. 1945 – jiná kapitola.

František Halas (1901 – 1949)

Jeden z nejsložitějších českých básníků, autor subjektivní, meditativní, spirituální (duchovní) poezie. Pro svou složitost byl často rozporuplně přijímán, jedni v něm viděli levicového, druzí katolického spisovatele. On však nikdy do žádné skupiny nepatřil, byl pouze vnímavým a citlivým intelektuálem, který bolestně prožívá střet ideálu s realitou, těžce na něj doléhají neutěšené životní zážitky, přitom není pesimistický, jeho životní pocit je tragickýustavičně zápasí s mučivou skepsí, hledá, pochybuje. Poezie je pro Halase příliš vysokou hodnotou nato, aby ji dal do služeb nějakým politickým cílům. Poezie může sloužit pouze kráse. To byl jeho vnitřní konflikt a pro mnohé „vykladače“ jeho díla nerozlousknutelný oříšek. Nesporným rysem celé jeho tvorby je dominantní motiv smrti v různých podobách a existenciální otázky lidského života. Temná halasovská nota po roce 1948 považována za nebezpečnou a nepřátelskou, na druhé straně měl obrovské množství žáků a obdivovatelů.

Témata, do kterých materiál patří