Česká meziválečná próza
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Tvůj hlas čít3 str.80
Tiché poselství
Tonoucí stíny lidské soukromí, rodný kraj, návraty do dětství
Dvě minuty ticha
Máchovské variace čít 3 s. 80 – ke 100. výročí vydání Máje a Máchovy smrti; pomyslné putování v jeho stopách, zvládl jamb, používá kontrasty (hory x rovina, jas x tma, vzdor x touha po harmonii); úvahy o tragičnosti lidského údělu; život pomíjivý, tvůrčí dílo věčné
Poezie národního ohrožení:
Domov – např. báseň Zpěv rodné zemi – obraz nepřetržité kontinuity národa, země, vzpomíná na dobré i zlé, co už země vytrpěla, i když mnohdy zkoušená, přežívá; psáno působivě, naléhavě, apostrofy
Jan Houslista - lyrickoepická rozsáhlá skladba, 2 motivy: domov a umění; český virtuóz se vrací domů, protože vlast je ohrožena, úspěchy a sláva ve světě ho neuspokojovaly, nachází bývalou lásku a rodný kraj; vznešené, honosné, jamb
Katoličtí básníci (oba mají pokračování po roce 1945)
Jan Zahradníček (1905 – 60)
- jeho poezie je hluboce humanistická (prostupuje ji jediná jistota - Bůh)
- setkáváme se zde s dojemnými obrazy vnějšího světa (přírodní motivy)
- typickým rysem jeho poezie je schopnost vytvářet monumentální kosmické obrazy, v nichž pociťujeme závratnou hloubku prostoru a času
- oproti Reynekovi je naléhavý, energický, zanícený
30. léta:
Pokušení smrti - verše inspirovány bolestí, smrtí, prosyceny touhou po zániku, tíživá teskná atmosféra s motivy utrpení, žalu, touha po ztraceném dětství → fascinace smrtí
Jeřáby čít 3 s.128 - zřejmý je zlom - něha ke světu, touha po kráse, opojení životem a rodným krajem vytlačuje pocity cizoty, zmaru a smrti
Pozdravení slunci - projevuje se jako lyrik víry a lásky, rozpory již harmonizuje, mezi náboženskými jistotami shledány venkovský život, rodina a víra; slunce – symbol Boha → východisko z počáteční beznaděje a touhy po smrti
Bohuslav Reynek (1892 – 1971)
- básník, grafik, překladatel;
- hlavní rysy jeho díla - neokázalost, pokora, prostota; básně i grafiky jsou nenápadné, plaše ztichlé, mají podobu osamělého poutníka mlčenlivým krajem, jehož tichý hlas má však sílu vichru, v jeho verších najdeme důvěrnost, smířlivost, klid, harmonii, intimitu, bolest, čekání;
- jeho poezie vyrůstá z Erbenova odkazu (u obou výrazná pokora, neokázalost) a ze symbolismu a tradice českého mysticismu
20. – 30. léta:
Smutek země, Rybí šupiny – čít 3 s. 127, Rty a zuby – čít 3 s. 127, Setba samot – čít 3 s. 128,
Dominanta a velká naděje české poezie v období okupace
Jiří Orten (1919 – 1941)
- velmi citlivý, vnímavý, zranitelný básník i člověk, byl velkou nadějí české poezie, ale předčasně zemřel (srov. Mácha, Wolker), přesto svou hlubokou poezií velmi ovlivnil poválečnou generaci
- jeho poezie působí velmi čistě, přirozeně, nic konstruovaného, není mu třeba žádných uměleckých programů, tvorba čistých, průzračných veršů (obrazů, asociací) je mu vlastní (imanentně dána); obsah jeho poezie vnímáme spíš jako pocity // vlny emocí (podobně jako v hudbě, jako by vyvrátil Beethovenův výrok – kde končí slova, začíná hudba) možná i proto, že Orten věří spíš tomu, co se nad básní cítí, než slovům, často má pocit nevyslovitelna