Česká poezie mezi dvěma válkami - maturita
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
– ohrožení země – sbírky, které vyjadřují obavy z ohrožení země i z ohrožení člověka:
– Zhasněte světla – doznívání postpoetistického ladění, sbírka je ovlivněna historickou situací těsně
před 2. světovou válkou, obavy o osud i odhodlání bránit svou zem, zklamání z mnichovské zrady.
Hlavní linie básnické sbírky je nesena důvěrou v budoucnost národa.
– za protektorátu se vrací k hodnotám nejpevnějším – rodné zemi, české historii, osobnostem
českého kulturního života, i k mamince a dětství:
– Vějíř Boženy Němcové – evokuje krásnou a tragickou osobnost české spisovatelky. Vztah
k autorce je spojen se vztahem k rodné zemi a k rodné řeči. Sbírka je inspirována 120. výročím
narození B. Němcové (obdobně jako Halasova Naše paní Božena Němcová).
– Světlem oděná, Kamenný most – autor se zde vrací k rodné Praze. Praha symbolem slavné, ale
často i tragické české minulosti.
– po r. 1945 – Přilba hlíny – první sbírka po osvobození, tvořena třemi cykly básní (Osm dní – ze září 1938, Říp v okně – básně z let 1937 – 1945, S otevřenou náručí – pražské Květnové povstání).
– Šel malíř chudě do světa, Chlapec a hvězdy – sbírky, v nichž básnický text tvoří paralelu k obrázkům malířů nejnárodnějších – M. Alše a J. Lady. Vyjadřují okouzlení českou krajinou, vztah k českým lidem i návraty do dětství.
– Píseň o Viktorce – básnický cyklus, který Viktorčiny osudy i osudy autorky této postavy zobecňuje v písni o síle a osudovosti lásky. Tato sbírka narazila na příkré odmítnutí kritiky (a cenzury), to byl jeden z důvodů, proč se spisovatel na čtyři roky odmlčel.
– Maminka – vyšla jako první sbírka po nucené odmlce. Na vrcholné umělecké úrovni v ní básník ztvárnil vzpomínky na svá chlapecká léta a na svou maminku, verš je prostý a citově vroucný.
– Praha – výbor z veršů, které vznikly v letech 1929 – 1947. Společně s Maminkou znamená vrchol básnické linie směřující k oslavě domova a všech pozitivních lidských hodnot. Přináší verše kultivované, prosté, melodické a básnicky silné…
– nastává dlouhý přeryv, který je způsoben především básníkovou těžkou chorobou (nemoc pohybového ústrojí), k básnické tvorbě se Seifert vrací až v polovině 60. let – a s novou poetikou, objevuje nové postupy, mizí rýmy arytmická pravidelnost, volný verš se stává drsnějším. Verš se mění v jakési volně plynoucí nebásnické vypravování a rozmlouvání. Synonymem života se stává žena.
– 60. – 80. léta – Koncert na ostrově – první sbírka po návratu upět do života, básník zde svůj život rekapituluje.
Básně přísně ohledávají ty životní hodnoty, které zůstanou hodnotami i tváří v tvář smrti.
– Halleyova kometa, Odlévání zvonů – básník zde dále rozvíjí nové básnické postupy. Minulost se