Husité, renesance, baroko v českých zemích - maturita
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Václav Vratislav z Mitrovic – Příhody Václava Vratislava z Mitrovic – putování do Cařihradu.
Z á b a v n á p r ó z a
Velice oblíbená, nenáročná, čerpá z cizích námětů – Ezop, Enšpígl.
Historie o bratru Palečkovi – o šaškovi.
O doktoru Faustovi
Frantova práva – parodie, pravidla pijáckého cechu.
D r a m a
Mikuláš Konáč z Hodiškova – Judith – biblická hra, česká.
Jan Campanus Vodňanský – psal latinsky, dramatik a básník, rektor KU, v době pobělohorské se kvůli záchraně univerzity zřekl protestantské víry (konvertoval ke katolictví), nakonec univerzitu převzali jezuité a přátelé mu konverzi vyčítali, tragická postava, žalem umírá (Zikmund Winter napsal historický román Mistr Kampanus). Brestialus – vlastenecké dílo.
B a r o k o
Z portugalštiny barroco = tvar nepravidelné perly. Jedná se o epochu výtvarného umění, hudby, literatury, která se začala rozvíjet od poloviny 16. století v Itálii a ve Španělsku. Reakcí na epochu renesance a na reformaci byla snaha církve upevnit si své postavení. Tridentský koncil (1545 – 1563) – obnovena inkvizice. Posílen kult svatých. Poutní místa. Založen neblaze proslulý jezuitský řád a to roku 1540 Ignácem z Loyly. Jezuité – vojenská morálka, ukáznění, pronásledovali nekatolíky, byli organizovaní. Probíhá upalování. Vykonstruovaná obvinění.
Rysy barokního umění – mělo za úkol ohromit, fascinovat, zdůraznit bezmocnost člověka vůči světu. Mystika, dynamičnost, dramatické napětí, kontrast, zdobnost (až přemrštěná). Důraz na smyslovou stránku, vnímání, citovost. Často se používají symboly a alegorie.
V Itálii vzniká opera a barokní divadlo. Objevují se velkolepá slavnostní divadelní představení.
Literatura – hlavní hrdina nedůvěřuje rozumu, odvrací se od přírody k vlastnímu nitru. Řada autorů představuje přechod od renesance k baroku. Itálie – Torquato Tasso (Osvobozený Jeruzalém), Anglie – John Milton (Ztracený ráj), Španělsko – Pedro Calderón de la Barka (Soudce zalamejský), Německo – Hans Jakob Christoph von Grimmelshausen (Dobrodružství Simplicia Simplicisima).
Barokní divadlo – commedia dell' arte – veselohra + řemeslo. Vznikla v 16. století v Itálii, lidová zábava. Barokní improvizované divadlo, má pouze dějovou kostru, ustálené typy postav, profesionální herci, zesměšňování lidských vlastností. Vtipné dialogy, pantomimické výstupy, originální kostýmy a masky.
B a r o k n í l i t e r a t u r a v č e s k ý c h z e m í c h
H i s t o r i c k o – s p o l e č e n s k é s o u v i s l o s t i :
► 1618 – 1648 – třicetiletá válka (nejistota, pomíjivost pozemského života).
► 1620 – bitva na Bílé hoře (porážka stavů – nekatolíků).
► 1621 – poprava 27 českých pánů (např. Kryštof Harant. Jan Jesenius).
► 1627 – Obnovené zřízení zemské (Ferdinand II.) – omezení práva stavů, násilná rekatolizace – silná vlna emigrace, úřední jazyk němčina – dopad na českou literaturu (A. Jirásek – Temno).