Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Husité, renesance, baroko v českých zemích - maturita

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.09 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Pavel Skála ze Zhoře – Sasko, historik. Historie církevní – česky, obrovské dílo (10 svazků, 1 700 stran), historie od vzniku křesťanství do 17. století.

Jan Ámos Komenský (1592 – 1670) – vedle J. Husa další osobnost světového významu. Představuje spojení reformační tradice s renesančními ideály (pochopení světa a poznání), umění a vědy, víry a poznání. Narozen na jižní Moravě, záhy osiřel, studium na bratrských školách v Přerově a ve Strážnici, pak na německých protestantských univerzitách v Herbornu a Heidelbergu, po návratu učitelem v Přerově, pak ve Fulneku (vypálen španělským vojskem, Ámos tak přišel o všechen svůj majetek i o rodinu, jež podlehla moru). Poslední biskup jednoty bratrské. Roku 1628 odchází do polského Lešna (již nikdy se do vlasti nevrátil). 1640 – pozván do Anglie (založit akademii věd), pak ve Švédsku (učebnice). 1648 – Vestfálský mír = konec jeho nadějí na návrat do vlasti → Kšaft umírající matky jednoty bratrské – alegorická forma závěti. – „Věřím i já Bohu, že po přejití vichřic hněvu, … vláda věcí tvých k sobě se zas navrátí, ó lide český!“ 1650 – působil v Šarišském Potoku (Uhry). 1654 – Lešno – při požáru shořel materiál ke slovníku Poklad jazyka českého. Od roku 1656 v Holandsku (Amsterdam), kde i zemřel, pohřben v Naardenu.

Dílo – napsal cca 250 menších nebo větších prací.

1 . P ř e d o d c h o d e m z v l a s t i :

Labyrint světa a ráj srdce – 2 části, satirická alegorie světa (jako města) s postavou poutníka – vzdělance (=autor). Průvodci – Vševěd Všudybud – usiluje poznat svět – a Mámení – přizpůsobuje se nedostatkům. Prohlížejí všechny stavy a zaměstnání → realistický obraz doby, smýšlení a lidí. Ostrá kritika tehdejší společnosti – touha po penězích, podvod, klam, války apod. 2. část – návrat do vlastního srdce a k Bohu (= záchrana). Názorný srozumitelný styl, dokonalá forma. Jazyk bohatý (synonyma, několikanásobné větné členy), názorný. Složitá souvětí, tzv. humanistická čeština (tj. soustava vět spojená do dvoudílného souvětí, jehož části se oddělují dvojtečkou nebo středníkem a nazývají se předvětí a závětí = jádro výpovědi), vliv latiny.

Alegorie – využívá přeneseného významu v rámci celého díla, děj má doslovný a zároveň přenesený význam.

Útěšné spisy, např. Listové do nebe – 5 fiktivních dopisů Chudých Kristovi. Truchlivý, Hlubina bezpečnosti.

2 . P e d a g o g i c k é p r á c e :

– spisy teoretické (latinsky):

Velká didaktika (Didactica magna) – zásady moderního vyučování a výchovy – např. vyučování pro všechny, zdarma a v mateřském jazyce; důraz na praxi – učit vědomostem i dovednostem; důraz na tělesnou výchovu; názornost vyučování – postup od známého k neznámému, poznávání přírody; důležitost kázně. Spis obsahuje i názor na koncepci vzdělání – rozdělení výchovy do 4 stupňů po 6 letech na výchovu předškolní, tj. v rodině, pak ve škole obecné, dále latinské – gymnázium – a na univerzitě – doplněno cestováním.

Témata, do kterých materiál patří