Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní umělecké směry 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (151 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Je dáno nejvlastnější povahou tvůrce, že jeho dílo je zašifrované, a to složitě. Kafka totiž svádí svůj zápas se světem v jakémsi mučivém introvertním zakletí. Tíha jeho údělu je v tom, že se cítí vůči světu absolutně zodpovědný a hrot vztahů, směřující u většiny lidí od sebe ven, obrací neúprosně vždy proti sobě. Žije v sebetrýznivém pocitu permanentní viny. („Každý den napsat alespoň řádek, který by byl namířen proti mně,…“) Je mu odepřen dar lehkomyslnosti. Každý jeho vztah ke světu, ať už pramení z aktivní vůle nebo z obrany, promítá se zpětně do něj a rozrušuje jeho nitro. Kafkův zápas se světem je tedy bojem se sebou samým a má nejpřísnější pravidla; odpovědnost je naprostá, za každé provinění, nic není prominuto, milosti není. Kafka upřímně zápasí se sebou samým o vrcholnou mravní životní formu (způsob života). V okamžiku, kdy se člověk proviní proti přijaté odpovědnosti, kdy přestává žít ve smyslu svého určení a řádu, je vydán soudu, začíná jeho proces s perspektivou katastrofy. – To je jedna z klíčových situací Kafkovy tvorby, je tedy i v Proměně. Kdyby sám fakt Řehořovy proměny v odporný hmyz nebyl důsledkem porušení absolutně závazné odpovědnosti a řádu (jejž tato odpovědnost vytváří), neměla by povídka hlubší smysl, byl by to jenom hrůzný nebo groteskně hrůzný příběh.

U Řehoře došlo ke konfliktu mezi jeho vnitřní a vnější existencí; a tento konflikt vyvrcholil (skončil) ztrátou vnitřní existence, definitivním odcizením, „proměnou“. Proměna je proviněním i nejkrutějším trestem. To odcizené (já) vzalo na sebe složitě metaforickou podobu odporného hmyzu. Řehoř přestal patřit sám sobě, propadl světu věcí a odlidštěných (zvěcnělých, peněžních) vztahů. Stal se povolným kolečkem v mechanismu světa průmyslu a obchodu, začlenil se do něho, místo aby se vzepřel. A nejen to, dokonce svému vyčerpávajícímu, bezútěšnému, pokořujícímu zaměstnání propadl, nemůže už bez něho žít. To zaměstnání ho odcizilo sobě samému, nahradilo mu svět vnitřní (niterné) existence: Nenese těžce hrůzu proměny, ale nepřítomnost v zaměstnání, které přitom nenávidí. Bojí se být sám sebou, upírá si právo na soukromou existenci (např. nemoc pociťuje jako cosi trapného a podezřelého). Jeho představy o „pravém životě“ jsou spojeny s finančním zabezpečením. Je zajatcem svého odcizení.

To je jen výchozí situace, vlastní tragický zápas Řehoře s odcizením teprve začíná a rozvíjí se v rodině. Tragické je jeho úsilí o zpětné zlidštění, nejsou mu totiž známy příčiny odcizení. Neuvědomuje si také, že je dovršila jeho oběť rodině, spočívající na klamu, i když pramenila z nejpoctivějších úmyslů. Jiný tragický moment se projevuje v postupné reakci rodiny (drobných lidí s každodenními starostmi) na záhadnou skutečnost proměny. Vztah rodiny k Řehořovi je o to lživější, že s ním hrála falešnou hru. Podváděla ho, brala Řehořovu oběť jako samozřejmost a vůbec si nepřipustila jeho niterný konflikt (tj. co to s ním dělá). Proto reaguje na proměnu s brutalitou „zdravého rozumu“, bere ji sobecky jako hrůzu, která postihla ji. Kruté nakládání s „broukem“ a klidné svědomí jsou pak logickým důsledkem. Volí nakonec „pohodlnější“ vysvětlení, že brouk nemůže být přece jejich Řehoř. Proti rodině se autor Řehoře, byť provinilého, ujímá, je na jeho straně, má s ním soucit (i čtenář). Krutost a klidné svědomí členů rodiny, zejména otce, ale nakonec i sestry Markétky, to jsou projevy zase jejich odlidštění. Odlidštění, které vzniká z tragické nechápavosti „spokojeného člověka“ a které vrcholí v závěrečném uspokojení nad Řehořovou smrtí a v tramvajové scéně. Ukazuje se v tom děsivá životaschopnost maloměšťáka (všechno přežije), jeho schopnost zapomínat i nadání k „normálnosti“, ke „štěstí“.

Témata, do kterých materiál patří