Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní umělecké směry 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (151 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Okolnosti vzniku, vydání díla:

Kafkovy příběhy – temné, těžko vysvětlitelné – zneklidňují, provokují, nenechávají nás chladnými, probouzí v nás otázky, na něž je těžké hledat odpovědi. Je patrné, že se do nich promítá Kafkova úzkost, osamocenost, permanentní pocit viny bez příčiny (pouhou existencí), sebepodceňování, posedlost sebeanalýzou, nebývalá plachost i touha po sblížení. Kafka možná svým psaním zápasil o řešení svého osobního postavení v životě a ve světě, a psaní pro něj bylo sebevyjádřením, nebylo zaměřeno na čtenáře (sám publikoval jen několik povídek). Je však také možné, že chtěl něco sdělovat i ostatním, chtěl nás upozornit a varovat, ale zjistil, že svět tak lehce upozornit nelze. A tak si nakonec přál, aby valná část jeho tvorby byla po jeho smrti zničena (něco spálil sám). Říká k tomu: „Lidé by všechno jen špatně pochopili a já už bych se nemohl bránit.“ Avšak jeho přítel Max Brod jeho dílo postupně vydal (někdy musel sám určit posloupnost fragmentů). Vydávají se i deníky a korespondence.

Obecné rysy Kafkova díla:

Základním tématem je vyjádření úzkosti, odcizení, odlidštění člověka uprostřed moderní taktéž odlidštěné byrokratizované společnosti. A Kafka se možná snaží postihnout, jaký podíl viny na tom odcizení a odlidštění má člověk a jaký společnost (mocná byrokracie, instituce, mašinérie společnosti). Člověk je často nucen potýkat se s nějakou anonymní mocí, zjevuje se téměř jako přízrak, obludné monstrum, proti kterému jedinec nic nezmůže. V našem světě jej vnímáme jako byrokracii, ale kdo ví, co je za tím. Anonymní byrokratická mašinérie funguje s děsivou neúprosností a odlidštěností a přenáší svou obludnost a absurditu na ostatní. S člověkem skrytě manipuluje, úplně ho pohltí, zbavuje ho přirozených lidských reakcí, tj. odcizuje ho sobě samému, dostává jej do pozice trpného subjektu, a to i v mezních situacích, nedovoluje mu vzepřít se, až člověk nakonec ztratí sílu vzdorovat. Na druhé straně ale také člověk svou neschopností, pohodlností či lhostejností možná sám svou identitu, jedinečnost, svoje pocity a touhy, své lidství zadupává do země a překrývá (maskuje) to povinností sounáležitosti se společností. Vina je, zdá se, na obou stranách a točíme se v bludném kruhu.

Kafka postřehl, že v moderním světě je pomalu odsouván do pozadí pocit „tragična“ a do popředí se dostávají, více vyvstávají pocity absurdna, odcizení, lhostejnosti. Člověk se může cítit jen jako malé bezvýznamné kolečko v monstrózním soustrojí, svět je k člověku lhostejný, člověk je lhostejný k okolnímu světu.

Časté jsou motivy viny a trestu, modelové situace: hrdinové jsou vystaveni nejrůznějším tlakům a represím, přitom neexistuje možnost dovolat se spravedlnosti, porozumět tomu, proč jsou ničeni. Prózy mají charakter zlého, tísnivého snu, jsou bezvýchodné, pesimistické („Budou mi vytýkat, že je můj svět bezvýchodný. Ale připadá-li mi skutečnost bezvýchodná, nemám právo vylíčit ji, jak ji vidím?“)

Témata, do kterých materiál patří