Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderní umělecké směry 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (151 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Kafku řadíme také do okruhu pražských německy píšících autorů (viz kap.č.14) – Kafka, Meyrink, Werfel, Kisch, Brod, Pavel Eisner (překládal Kafku a psal knihy o češtině). Jsou součástí evropské literatury německé i české. Jsou to tedy Němci, většinou židovského původu, spjatí dočasně či trvale s českým (pražským) prostředím. Představují intelektuální elitu pražského německo-židovského společenství na poč. 20. stol., jakousi „menšinu v menšině“, nacionalismus jim však byl cizí, spíše jako by byli v „trojím ghettu“: německém, židovském a měšťanském (odlišnost daná německo-židovským původem a sociálním postavením majetnější vrstvy). Stmelujícím duchem této nejslavnější generace pražských Němců byl Max Brod (1884-1968) – Kafkův přítel; spisovatel, organizátor pražského kulturního života, výrazně přispěl k mezinárodnímu prosazení české kultury, nejen Kafkova díla, ale i díla Leoše Janáčka či Haškova Švejka; od r.1939 žil v Izraeli, dospěl k uvědomělému židovství. Také o pražské německé literatuře celkově se za totality spíš mlčelo, přitom i naši kulturu obohatili právě svérázným viděním a pojímáním světa.

Velký vliv na Kavkův život i tvorbu měl jeho židovský původ, magická Praha, despotický otec, ubíjející zaměstnání.

Život: Narodil se v Praze na Starém Městě v rodině obchodníka; židovské kořeny a také citlivost, starostlivost a neklid zdědil po matce, která pocházela z dobře situované intelektuální rodiny. I když chodil do německých škol a psal jen německy, mluvil dobře česky a k češtině a k české kultuře měl dobrý vztah (např. Němcová, Smetana). Celý život trpěl tím, že s otcem, pragmaticky založeným obchodníkem autoritativní povahy, si vůbec nerozuměli; svědčí o tom Dopis otci z r. 1919 – nikdy adresátovi nepředaný, zčásti literární. Obdivoval otcovu vitalitu a rozhodnost, ale trpěl vůči němu pocitem viny, že není schopen přiblížit se jeho představám. Na rodičovskou výchovu a školní léta měl dosti trpké vzpomínky, záhy začal podléhat pocitu cizoty a posléze to vyústilo v dobrovolný život v samotě; trpěl permanentním pocitem viny a nedostatečnosti, ztrátou sebevědomí. České pražské prostředí mu zůstalo cizí, nestýkal se příliš ani s pražskou židovskou obcí. To ale neznamená, že by se zcela odtrhl od života. Chodil do literárních salonů, měl smysl pro humor, nevyhýbal se sportu. Po gymnáziu a studiu práv byl řadu let úředníkem v pojišťovně, svědomitým a k pojištěncům nikoli lhostejným. Zaměstnání však vnímal jako existenční nutnost, nejdůležitější pro něj bylo psaní, tomu podřídil svůj život. Práci v byrokratickém mechanismu postupem let těžce nesl jako až tragicky jednotvárnou a ubíjející. I to přispívalo k tomu, že se uzavíral do sebe, problémy nabývaly obludných rozměrů. Dokonce i manželství, 3x se pokusil oženit se, toužil po tom i se toho obával, vždy zasnoubení zrušil; touha po rodinném životě hasla s vědomím, že by tím utrpělo jeho psaní. Velkou láskou Kafkova života byl Milena Jesenská, bohémská publicistka a spisovatelka; seznámili se však až v r. 1920, kdy už Kafka trpěl tuberkulózou (od 34 let, ve 41 letech na ni zemřel v rakouském sanatoriu), a tak i zřejmě nejvážnější pokus o prolomení samoty záhy ztroskotal. Kafka se vůbec obával změn, nerad opouštěl Prahu (kromě léčebných pobytů).

Témata, do kterých materiál patří