Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Renesance a humanismus

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (107 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Italská renesance

Dante Alighieri (přelom 13. a 14. stol.)

Stojí na prahu renesance, z Florencie, byl stoupenec protipapežských sil – velkou část života (20 let) by ve vyhnanství, v té době stěžejní dílo:

Božská komedie (duchovní alegorický epos)

Renesanční rysy – celé prodchnuto silným prožitkem vášnivé lásky a také steskem po Beatrici – jeho předčasně zesnulé platonické lásce, ale také láska k vlasti a obdiv k antice. Básník hlavní postavou (aktivní) – nové chápání člověka jako individuality.

Obsah (plný alegorií) : Básník zabloudil (hřeší) v temném hvozdu (svět) ohrožován třemi šelmami (3 největší hříchy – pýcha, smyslnost, lakomství). Zemřelá Beatrice mu posílá jako průvodce Vergilia (rozum), procházejí spolu peklem a očistcem. Tam se setkávají i s různými významnými osobami, vede s nimi dialog. Jsou zachyceny jejich viny i muka. Jsou zde i antické osobnosti coby pohané, ale básník je oslavuje. Rájem ho provází sama Beatrice – Vergilius tam nesmí. V závěru se ho ujme jako průvodce sv. Bernard. Celé vrcholí oslavou – zbožštěním Beatrice, splývá lidská a božská dokonalost.

Interpretace : Poutník mohl být jen tak zachráněn, že se mu již zde dostalo odstrašujícího pohledu do říše zatracenců. Dílo je tedy alegorií poutě duše člověka, ale i celého lidstva ke spáse (zbloudil nejen poutník, ale i celý křesťanský svět, protože byl bez vedení, bez pravého poznání…)

Komedie v názvu – tak se ve středověku označovala díla, jež končila dobře – spásou, nikoliv zatracením duše.

Motiv putování – vliv na další autory např.: Komenský, Kollár, Milton, Goethe

Dílo vytvořeno na principu trojčlennosti (trichotomie, triáda) – 3 oddíly (Peklo, Očistec, Ráj), každý 33 zpěvů, strofy o 3 verších (tercína), 3 šelmy, 3 průvodci

Francesco Petrarca (14. stol. – rané období)

Proslavil se jako básník, autor milostné lyriky, která se stala na několik století vzorem evropské lyriky. Sám si paradoxně této své tvorby příliš necenil, chtěl se proslavit tvorbou v latině inspirovanou antikou – byl to 1. velký humanista (shromažďoval, studoval antická díla).

Podobně jako Dante byl politicky aktivní – usiloval (snil) o sjednocení Itálie, žádal v tomto smyslu o pomoc císaře Karla IV., dopisoval si s ním, navštívil Čechy. Pocházel z Florencie, také ve vyhnanství, zde setkání se šlechtičnou Laurou, celoživotní láskou i inspirací.

Zpěvník (Sonety Lauře) - milostná lyrika – na několik století se stala vzorem evropské lyriky. Láska k Lauře (vdané, posléze zemřelé) ani nemůže být jiná, než nenaplněná, Laura je dokonalý ideál, ale oproti středověkému dvornému uctívání Petrarca již vyjadřuje svůj opravdový (intenzivní, upřímný, vášnivý) prožitek lásky, štěstí, ale i trápení; zachycuje zážitek psychický i smyslový. Odpovídá to renesanční touze po plnohodnotných prožitcích. Většinou formou sonetu. Pokládán za tvůrce sonetu – i když forma je starší, on jí dal pevnou podobu.

Témata, do kterých materiál patří