Renesance a humanismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Miguel de Cervantes Saavedra (16. – 17. stol)
Dramatické životní osudy - syn zchudlého šlechtice, vstoupil do armády, boje proti Turkům, zraněn, ochrnula mu levá ruka, 5 let v zajetí pirátů, po návratu domů stále existenční starosti, vězněn pro dluhy.
Důmyslný rytíř don Quijote de la Macha – jedno z nejslavnějších děl vůbec
Obsah: Zchudlý vesnický zeman don Quijote je vášnivým čtenářem dobrodružných rytířských románů. Přivádí ho o rozum – zhlédne se v rytířském světě plném ideálů, ctností a lásky – chce ho obnovit. Vydává se do světa a jako dívku svého srdce si zvolí děvečku, pojmenuje ji Dulcinea. První výprava končí fiaskem (zmatky a smích). Na další cesty vyrazí se svým zbrojnošem Sanchem Panzou. Následují četné příhody (např. bitva s větrnými mlýny), všechny výpravy končí zesměšněním či výpraskem. Vrací se domů – vystřízliví ze svých fantazií = pro něj to znamená smrt
Dvoudílný román, původně tvořen jako parodie na rytířské romány, postupně se však pojetí mění – snaha pošetilého snílka Quijota o ušlechtilejší svět je vlastně hodna nikoli posměchu, nýbrž obdivu, úcty. Kontrast mezi jeho čistým světem a realitou způsobuje, že směšná je nakonec egoistická společnost. On z toho souboje se světem vychází jako vítěz (morální). Ačkoliv v závěru umírá jako zlomený člověk, který si uvědomí své bláznovství, tak jeho činy nebyly marné. Ovlivnil svým donkichotstvím např. Sancha Panzu.
V románu vytvořeny 2 literární typy:
donkichot, donkichotský typ – člověk, který marně usiluje o ideální stav, přitom svou ušlechtilostí, opravdovostí kladně působí na ostatní; ušlechtilý snílek bojující proti zlu a za lepší svět, svým zásadám a ideálům obětuje vše; tragikomický moudrý blázen – vnějškově směšný, uvnitř moudrý.
typ Sancho Panza – opak, člověk praktický, vůbec netouží po hrdinství, ale po dobrém živobytí, obyčejný přízemní člověk – přizpůsobí se, aby přežil.
Typ dona Quijota byl velkou inspirací pro mnohé umělce, např.: ve svět. lit. Dostojevskij - Idiot, G. Green – Monsignore Quijote, u nás: Viktor Dyk – Zmoudření dona Quijota
Rčení: bojovat s větrnými mlýny – tj. s něčím, s čím se bojovat nedá; vyvíjet marné úsilí.
Lope de Vega (16. – 17. stol.)
Dramatik, napsal mnoho her – plodný, vytvořil tzv. španělskou komedii (mísí se v ní tragika s komikou), veršovaná, tříaktová
„komedie pláště a meče“ (dýky, kordu) – hry ze současnosti, dynamický děj, náměty lásky a cti
Historické hry – umělecky vyspělejší, nejslavnější:
Fuente Ovejuna (=Ovčí pramen)
- Název označuje vesnici i její obyvatele, ti se bouří proti tyranovi, zabijí ho, na otázku, kdo je vrah, odpovídají stále jen Fuente ovejuna, jejich jednota znemožní trest; je to skutečná událost ze španělských dějin