Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Renesance a humanismus

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (107 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Bývá považován za prvního moderního básníka. Silou (opravdovostí, konkrétností) prožitku i básnického výrazu ovlivnil další vývoj poezie. Píše z pozice vykořeněného člověka přelomové doby (přechod mezi středověkem a renesancí). Dokázal intenzivně vyjádřit tragický životní pocit výjimečné osobnosti.

Je to taškář, jehož pravou tvář neznáme. Je mistrem žertu i vážných, hlubokých prožitků, je mužem rozporů. S krutou otevřeností analyzuje své pocity a prožitky a zároveň se jim vysmívá. Většina veršů je protkána dvojsmysly, málokterý lze vyložit jednoznačně. Sice upřímně prozrazuje, že promrhal mládí, vede zhýralý život, je zmítán rozporuplnými pocity („Já u pramene jsem a žízní hynu...“), doznává „znám cokoli, jen sebe ne“, ale přitom je nevyzpytatelný – jednou si opojně libuje v rozvernosti, v rozmařilostech, jindy sebetrýznivě zpytuje svědomí, naříká nad svým pohnutým osudem. Nelze jednoznačně říci, zda jeho lítost je upřímná či zda je to jen ironie a výsměch (kdyby žil znovu, nejspíš by žil stejně). Možná pod škraboškou kajícného hříšníka pobaveně po očku sleduje dojetí svého publika. Nebo naopak za maskou ironika probleskává soucit i něha.

Přestože Villonovo dílo tvoří v podstatě jednotný celek, některé básně do žádné sbírky nezařadil, např. slavnou Baladu ze soutěže u dvora vévody Orleánského nebo poslední básně, Čtyřverší a Baladu-epitaf, většinu díla zařadil do 2 souborů:

Odkaz (Malý testament, 1456, věnováno přátelům, formou odkazu se loučí s Paříží)

Závěť (Velký testament,1461-62, psáno v okolí Paříže po propuštění z vězení, něco i dřív) – nejvýznamnější dílo francouzské středověké poezie, i když v ní nacházíme již renesanční touhu po plném životě, po smyslových rozkoších. Obsahuje desítky číslovaných osmiverší (osmiveršové básně = oktávy, mají rýmové schéma ababbcbc, typické pro středověkou francouzskou poezii), mezi ně nepravidelně zařazeno 15 balad (např. Balada o dámách někdejší doby, Balada sličné zbrojmistrové nevěstkám, Dvojbalada o bláznovství v lásce, Modlitba k Panně Marii složená pro Villonovu matku, Balada o jazycích klevetníků, Balada o zobáčku Pařížanek, Balada o tlusté Margot, Balada mravoučná, Balada závěrečná), 3 rondó aj. Mísí se vysoký a nízký styl. Jednotícím prvkem je žánr odkazu, básně pojaty jako odkazy, je to jeho vypořádání se s životem, se světem i se sebou samým. Lehkomyslné veselí se střídá s kajícností, bláznivé šansony se zbožnými písněmi, promítá se zde jeho trpká životní zkušenost a prohry, hříšné skutky ospravedlňuje chudobou a nepřízní osudu (viz např. verš, který inspiroval W+V), zachycuje prostředí pařížského podsvětí, hospod i paláců, vysmívá se literatuře, společnosti i sobě. Tropí si žerty i ze svého odchodu ze světa, jeho příběh coby „umírajícího chudáka“ je jedna velká fraška, je to ovšem humor šibeniční. (Pro Závěť samozřejmě platí i obecná charakteristika v úvodu.)

Témata, do kterých materiál patří