Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Světové drama 2. poloviny 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Věra: Nechápu, jak ses mohl zaplést s těmi komunisty –

Bedřich: S jakými komunisty?

Věra: No ten Kohout a takoví – co ty máš, prosím tě, s nimi společného! Nebuď bambula, vykašli se na ně a jdi si svou vlastní cestou… Vždyť se podívej na nás – mohl bys být stejně šťastný jako my –“

Jako všechny Havlovy jednoaktovky i Vernisáž ukazuje společnost, která podléhá rituálům, jež ji vlastně oslabují. V tomto případě jde o rituály manželského života, podle kterých lze jedině správně žít, a běda tomu, kdo je nevyznává. Věci mají Michala a Věru ochránit před skutečností. Neví si rady s osamělostí, soukromí vlastně nechtějí, nevědí, co s ním, co se sebou. Věci ztratily svůj účel - právě tak jako zpovědnice, kterou mají v bytě. Nejen věci ztratily svůj účel, ale i ideje, myšlenky, také jejich dítě je vlastně součástí jejich vernisáže, má jí být i Bedřich – ten se tomu ale vzpírá, chce si zachovat nárok na svobodný život, pro Michala a Věru je v této chvíli ale sobcem. Jeho pravda, názor, vysvětlení jsou „smeteny se stolu“: „Já vím, nerad o tom mluvíš.“ Je mu stále něco podsouváno, on je ale velmi inteligentní na to, aby o tom vůbec přemýšlel. Bedřich je svým způsobem šťastný a spokojený člověk, neboť je svobodný od materiálního mamonu bez duchovní hodnoty, který pohltil jeho přátele.

Dialog je tedy omezen na monolog Michala a Věry (stejně jako v Audienci sládka). Bedřich (jako Ferdinand v Audienci) mlčí, ne že by neměli co říct, ale nemají komu, a pokud ano, pak ne těm, kteří jsou právě teď jejich partnery. Nejsou zde ale zbyteční, pasivní, oni dráždí své partnery v komunikaci, kteří díky nim odkrývají svou průměrnost, uniformitu.

Také zde se tedy objevuje téma rozpadu řeči. Opět hrají roli fráze.

Stejně jako v Audienci se děj na chvíli zastaví = okamžik pravdy: v Audienci je to sládkovo chození na WC a nalévaní piva, ve Vernisáži bití rokokových hodin – pak se vše opět točí v kruhu.

Témata, do kterých materiál patří