Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Světové drama 2. poloviny 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vaněk: To si neříkám –

Sládek: Proč nepiješ?

Vaněk: Já piju –

Sládek: Byl jsi na svačině?

Vaněk: Ještě ne –

Sládek: Vykašli se na svačinu –

Vaněk: Já stejně nemám hlad –

Sládek: Snad jsem blbej, ale jsem férovej –

Vaněk: To jste –

Sládek: Chtěl jsem s tebou mluvit –

Vaněk: Já vím –

Sládek: Lidi jsou velký svině! Velký! Proč nepiješ?

Vaněk: Já piju –

Sládek: Byl jsi na svačině?

Kompozice, čas a prostor

- doba normalizace (realita v socialistickém Československu 70. let 20. století)

- jednoaktovka, divadelní hra o jednom jednání, odehrává se během jediného rozhovoru v kanceláři sládka v pivovaru (autobiografický prvek), nemá tradiční, klasickou výstavbu, celý dialog je rozdělen jen několika odchody Sládka na záchod

- Havlovy jednoaktovky (a tedy i Audience) nejsou založeny na ději, ale na dialogu, na principu opakování – jako u zaseknuté gramofonové desky, kterou není možné zastavit, spravit. Dramatičnost vzniká postupným houstnutím atmosféry, když se stále nabalují a opakují jednoduché, banální výpovědi - tyto repliky stále jasněji odhalují prázdnotu sebe samých, toho, v čem spočívají.

- v Audienci je silně uplatněn Havlův princip kruhovitosti (dojem nesmyslného bludného kruhu). Po chvilkovém opileckém spánku se Sládek na konci hry probouzí, znovu Vaňka vítá a stejně jako na počátku hry se ho ptá: „Tak co? Jak to jde?“ Hra se vrací na začátek a absurdní situace se rozbíhá znovu – připomíná absurdní drama E. Ionesca Plešatá zpěvačka.

Autobiografických rysů v díle je hned několik. Vaněk je autorovo alter ego (fiktivní postava nesoucí autorovy rysy). Stejně jako Havel je i Vaněk zakázaný autor divadelních her pracující z nouze pivovaru (ve hře nejmenovaném). I on je pronásledován StB a sledován osobami, které na něj podávají hlášení. Sládek charakterizuje Vaňka jako tichého, slušného člověka a podobně mluví o Havlovi jeho přátelé. I Havel studoval ekonomii (Vaněk v Audienci říká, že má 4 semestry ekonomie, takže by evidenci určitě pochopil). Do hry jsou zakomponováni i někteří Havlovi přátelé, například herečka Jiřina Bohdalová, kterou by sládek rád poznal osobně, a proto opakovaně a úpěnlivě žádá Vaňka, aby ji přivedl na návštěvu (je známo, že Jiřina Bohdalová se ubránila tlaku, a aby Havla nemusela napadnout v televizi, nechala si od kamarádky lékařky naříznout spodní ret, aby jí opuchla tvář). Dalším je spisovatel Pavel Kohout, který je ve hře sládkem překřtěn na Holuba. Před přátelstvím s Kohoutem sládek Vaňka varuje, neboť: „…ten Kohout vás přece, hergot, nezaměstná, když vás tu neudržím…“

Občan Havel přikuluje s podtitulem akční film o lásce k pivu (2009) je dokumentární snímek Jana a Adama Novákových nominovaný na Českého lva 2009. Pojednává o Havlově práci v trutnovském pivovaru a o jeho hře Audience, kterou napsal inspirován právě svou prací a lidmi, se kterými se během ní setkával. Ve filmu kromě Václava Havla vystupují také jeho známí z disentu (Pavel Landovský, Ivan Martin Jirous, John Bok, Vladimír Pistorius, Stanislav Milota, Jiří Gruntorád), herci Jan Hartl a Jiřina Bohdalová, Vlastimil Třešňák, Vladimír Merta, u kterého se Audience nahrávala, ale i tehdejší Havlovi spolupracovníci z pivovaru (Arnošt Šarkózy) a také příslušníci StB.

Témata, do kterých materiál patří