Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Světové drama 2. poloviny 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Vyrozumění (1965) – další výpověď o absurditě totalitního systému, i v ní jde o jazyk a byrokracii, přesněji o řídící aparát a boj jeho členů o moc. Jako nástroj mocenského boje je zaváděn absurdní, složitý nový umělý úřední jazyk (ptydepe), který má zajistit „dokonalé“ vyjádření vyloučením emocionality, mnohoznačnosti a nepřesnosti. Tato reforma jazyka se nedaří, a tak se začne vytvářet další jazyk, stejně absurdní (výsměšná a varovná metafora marx-leninské ideologie).

Ztížená možnost soustředění (1968)

70. léta (disidentské období – samizdat + exil.):

Žebrácká opera (1972, volně navazuje na Brechta, téma od J. Gaye) – svěží duchaplná hra, zobrazuje všemocný mocenský aparát, který manipuluje lidmi pomoci intrik a demagogie, odehrává se v prostředí podsvětí, spodiny. R. 1975 – první amatérské představení v Praze, (zfilmováno v 90. letech, J. Menzel)

Audience, Vernisáž – „vaňkovské“ jednoaktovky, hlavní postava – disident, politicky pronásledovaný spisovatel Vaněk, plachý, až úzkostlivě korektní muž, v 1. hře – dialog disidentského spisovatele pracujícího v pivovaru s nadřízeným sládkem, kontrast intelektuální kultivovanosti s pseudolidovou bodrostí (sládek), která terorizuje. Strojově se opakující dialog. Sládek, jehož morálka je založena na snaze neznelíbit se „těm nahoře“ a zároveň si přitom nenápadně materiálně přilepšit, si neví rady s nátlakem StB; má jí o Vaňkovi dávat zprávy, neumí je ani zformulovat. Chce po Vaňkovi, aby je psal o sobě sám. Ve 2. hře – fraška rodinné idylky a spotřebního štěstí, spisovatel přišel na návštěvu, ale ocitl se jako na „vernisáži“; manželská dvojice okázale předvádí svůj byt a rodinnou pohodu, přitom ale je zřejmá prázdnota jejich života, kterou nedokážou zakrýt (TV inscenace)

80. léta:

Largo desolato – doktor filozofie Leopold Kopřiva byl pro svou politickou a spisovatelskou činnost vmanévrován (proti své vůli) do role hrdiny. Je vystaven tlaku ze dvou stran. Jedni (přátelé a disidenti) ho nutí k politickým gestům, druzí (tajná policie) zase k podepsání nějakého prohlášení. Má z toho pocuchané nervy, považuje se chvíli za hrdinu, chvíli za zbabělce, pomalu ztrácí svou identitu, vyhlíží stále, zda ho nejdou opět zatknout, různé návštěvy ho znervózňují, včetně 3 žen (družka, přítelkyně, obdivovatelka), nakonec touží po novém zatčení (= vysvobození z psychického napětí), uvěznit ho ale StB nechce, dál ho drží v šachu a napětí. TV inscenace

Pokoušení, Asanace

Poezie: Průběžně vznikaly Havlovy typogramy – texty, jejichž smysl a působivost jsou dány spojením slovního významu a grafického ztvárnění. Připomínají kaligramy, ale Havel na rozdíl od většiny autorů experimentální poezie usiloval o konkrétně cílenou společenskou či přímo politickou, protirežimní výpověď. Knižně typogramy vyšly v souboru Antikódy (1964).

Témata, do kterých materiál patří