Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Světové drama 2. poloviny 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Rokoko – Darek Vostřel + Jiří Šašek (revue)

Divadlo Za branou – 60. l. – zde hl. Josef Topol (35) – dramatik a básník, chartista, básnická dramata plná metafor a symbolů, hry o mladých – hledají hodnoty, kterým by mohli věřit, prožívají vnitřní krize, v hrách postupně narůstá skepse a deziluze: Konec masopustu – spol. i rodinné konflikty na vesnici 50. let, Kočka na kolejích, Hodina lásky, v 70. l. – samizdat – např. Sbohem, Sokrate – námět morálně devastované společnosti.

Činoherní klub – např. Jan Vodňanský + Petr Skoumal (r.69) – pořad S úsměvem idiota

Divadlo Jary Cimrmana – (r. 67) – Z. Svěrák, L. Smoljak aj.; divadlo založené především na dokonalé mystifikaci, ale i na parodii, nadsázce, absurditě; humor je inteligentní, přijatelný pro každého (stylizovaně naivní i intelektuálně náročný), mnohovrstevná komika slovní i situační, i hra s nesmyslem podobná studentské recesi. Lze řadit k postmodernismu, navazuje na mystifikační humor J. Haška, slovní klaunství V+W, na dada a poetismus, vliv absurdního dramatu. Představení mají 2 části: 1. tvoří „vědecké“ přednášky (parodie na pseudovědu) o životě a tvorbě fiktivního českého velikána Járy Cimrmana – polyhistor, všeuměl, samouk, zneuznaný génius z doby Rakouska-Uherska; 2. dramatická akce – pro ilustraci a demonstraci toho, co bylo předneseno, sehráno některé jeho dílo. 1. část nesena ve vysokém stylu a „na profesionální úrovni“, 2. naopak záměrně amatérská, ochotnická, toporné neherecké ztvárnění. Hry: Vyšetřování ztráty třídní knihy, Hospoda na mýtince, Dlouhý, Široký a Krátkozraký, Dobytí severního pólu aj. Oba hlavní protagonisté divadla jsou i úspěšnými filmovými tvůrci.

Mimo Prahu: Večerní Brno – satirické divadlo

Husa na provázku (v době normalizace název Divadlo na provázku) – (r. 67) – název Husa na provázku podle díla J. Mahena, tak se vlastně přihlásili k meziválečné avantgardě; repertoár pestrý – zvláště adaptace a dramatizace literárních děl (próz), inscenace poezie, inscenace z vlastní autorsko-režijní dílny; zaměření na syntetický divadelní projev, improvizaci, experiment apod. Výrazné umělecké individuality (většinou působí již delší dobu jinde): B. Polívka – mim, herec, autor, režisér, scénárista; inspirace commedií dell´ arte, klauniádou, filmovou groteskou aj.; autorské inscenace: Am a Ea, Pépé, Pezza versus Čorba, Trosečník, Poslední leč, Šašek a královna; M. Donutil, J. Pecha, I. Bittová, P. Oslzlý aj.

Milan Uhde(1936) – ilegální spolupráce s tímto divadlem v 70. l. – pod pseudonymem (Zdeněk Pospíšil) – dramatizace liter. děl, např. Balada pro banditu, Pohádka máje, Profesionální žena; jinak dramatik Uhde psal: 60.l. Král Vávra, Svědkové, Děvka z města Théby, 70. – 80. l. – samizdat. + exil.: Pán plamínků, Modrý anděl. Velice tiché Ave. Ve všech – růz. podoby života v totalitní spol., osudy postižených dobou

Témata, do kterých materiál patří