Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Světové drama 2. poloviny 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (189 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Frant Hrubín - jeho hry přinesly evidentní průlom do schematismu, konflikty už ne podle schématických vzorů v duchu ideolog., ale už zase vycházejí z charakterů postav, z jejich nitra (psychologizace postav): Srpnová neděle (58), Křišťálová noc (61) – lyrická, čechovovská dramata, samota člověka; Srpnová neděle - napětí nevytváří děj, ale postupné odhalování charakterů postav Pražáků, rekreantů u jihočeského rybníka, u starších najdeme pocity nenaplnění života (Mixová), bolestínství, ukřivděnost, zatrpklost (intelektuál Morák), nadurděnost omezených maloměšťáků (Vachovi), sympatie autora ale mají mladí (Zuzana + kamarádi) – přirození, mravně a citově zdraví, bez komplexů a předsudků. Zfilmováno.

M. Kundera – v 60.l. – Majitelé klíčů – z 2. svět. války, Ptákovina – groteskní fraška, ve třídě na tabuli se objeví kosočtverec (netřeba rozvádět), ředitel aféru vyšetřuje, přitom se ukazuje přízemnost a servilnost osob; pachatelem byl sám ředitel, byl to žert, ten se mu ale vymkne z rukou, obrátí se proti němu... V 70. l. - Jakub a jeho pán – na motivy Diderotova románu Jakub fatalista, nejúspěšnější hra.

60. léta – zlatá kapitola českého dramatu: absurdní drama, rozkvět malých divadelních forem (scén), filmu

Divadla malých forem: (malé div. scény) – od r. 55 v Praze, Brně aj., protějškem tzv. kamenných div., často poloprofesionální, nepředvádí tradiční divadelní představení, jeden ze základních principů – text–appeal (název od I. Vyskočila) – divadlo vzniká přímo před divákem a zároveň s divákem (přímý kontakt, pracuje s ním, komunikuje, oslovuje ho), smazává se hranice mezi jevištěm a hledištěm, je to vlastně nejdůslednější forma autorského divadla, více prostoru k improvizaci, pořady z povídek, komentářů, písniček, kombinace různých forem a prvků: klasické, i kabaretní, hudba (jazz, šanson), tanec, poezie, groteska, různá pásma, prvky studentské recese, romantiky, siláctví

Reduta (r.56) – zde působí hl. I. Vyskočil (dočasně s J. Suchým), založil zde v 60. l. pak scénu Nedivadlo – antidivadlo, antiiluzivní, záměrně nehotové představení; pokračuje i v 70. a 80. l. – ale s problémy, jeho texty nevydávány

Divadlo Na zábradlí – (r.58) – opět hl. Vyskočil + Suchý, V. Havel

Semafor - (r.59) – Sedm Malých Forem – založil J. Suchý, dominovala scéna (pak jako jediná) autorské, písničkářské a herecké dvojice J. Suchý a Jiří Šlitr (1924–69) - nevyjasněná tragická smrt, možná dobrovolná, hudební skladatel, herec, osobitý humor – veškeré repliky pronášel naprosto nevzrušenou a neměnnou intonací – paradoxní vzhledem k obsahu (návaznost na V + W). Jiří Suchý (1931) – spíš hravý typ, experimentující snílek; hry: Člověk z půdy, Zuzana je sama doma, Jonáš a tingl–tangl – svěží, hravé hříčky a nápady, poetické, se zpěvy, oživují svět šantánů a kabaretů. Od r. 67 – další autorská a herecká dvojice - Jiří Grossmann (41-71) + Miloslav Šimek (1940 - 2004) – pořady Návštěvní den 1. – 3. . V 70. l. další osobnosti – Horníček, Nárožný, Dvořák, Molavcová. J. Suchý v té době např. hra Kytice.

Témata, do kterých materiál patří