Světové drama 2. poloviny 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Oba – Miller i Williams navazují na Ibsena, O´ Neilla aj., na psychologické realistické drama.
Richard Nash – USA - hra Obchodník s deštěm (zfilm.) ,,romantická komedie“ v podtitulu,
Starbuck je sympatický podvodník, který slibuje, že přivolá déšť, dobrodruh, stále na útěku, protlouká se všelijak. Ošklivou Lízu (ve filmu K. Hepburnová) však přesvědčí o tom (a to je to hlavní), že bude taková, jak sama bude věřit, tj. i hezká a přitažlivá. Proti racionalitě, realitě staví fantazii, vysněný svět plný naděje a víry.
(R. Rose – nepříliš známý autor USA), ale známá hra a film - Dvanáct rozhněvaných mužů – film 1958, H. Fonda, Jiří Voskovec
István Örkény - Maďarsko
– světoznámá hra: Kočičí hra – s laskavým humorem sleduje životní osudy 2 ovdovělých osamělých sester: vitální a trochu ztřeštěná Erži (v Budapešti) a Gizela (u syna v Mnichově). Silné pouto mezi nimi je stále (i přes vzdálenost, povahovou rozdílnost). Hra o přirozené touze člověka po lásce a štěstí bez ohledu na věk.
Yasmina Reza (1959 v Paříži) – francouzská dramatička (z židovské rodiny, matka Maďarka, otec rusko-íránského původu); její hry přeloženy do více než 35 jazyků a hrají se po celém světě v nejrozmanitějších provedeních, získala řadu ocenění.
Obraz (1994) - komedie o jednom velkém přátelství a bílém obrazu (u nás uvedeno např. v Buranteatru, v Divadle Bez zábradlí pod názvem Art, někdy též název Kumšt)
Středobodem hry je v titulu zmíněný obraz, který si zubař Boris jednoho dne zakoupí a který vzbudí v jeho přátelích dosti vyhrocené emoce. Postupně se tak vynořuje zásadní otázka – jsou tito tři pánové skutečnými přáteli, schopnými přijmout svou odlišnost, nebo na sebe pouze tak nějak v životě zbyli a první konflikt je schopen jejich společný svět zničit? Hra nabízí komediální výlet do světa mužských sebestředností, póz, ješitností a frází, do chvil, kdy se ve vážených pánech tvorstva probouzí dětské „Tak koho volíš – Losnu nebo Mažňáka?” – a zároveň úvahu o tom, na čem všem může ztroskotat mužské přátelství.
Kolik pravdy, upřímnosti a tolerance unese přátelství? Solidní vztah tří přátel se ocitá na tenkém ledě ve chvíli, kdy si jeden z nich pořídí nepochopitelně drahý obraz. Co Marka, Borise a Ivana vlastně spojuje? Tahle otázka dokáže ty tři zavést pěkně daleko. Až téměř na konečnou jejich dlouholetého přátelství. Zdánlivě banální estetický spor se zvrhne v nesmírně vtipnou hádku o hodnotách života a podstatě skutečného přátelství.
Bůh masakru (2006) – uvádí např. Činoherní klub (rež. Ondřej Sokol), ND v Brně Dva manželské páry Houlliéovi a Reilleovi se setkají, aby vyřešili nedávný fyzický konflikt svých dětí. Komedie o živlech v lidském nitru. Nemůžeme ovládnout, co nás ovládá. Jsme lidé kultury, rozumu, anebo jsme jen bezmocné individuální oběti svých pudů? Hra, během níž se bortí očekávané stereotypy chování: do lehkosti konverzační frašky čím dál víc prosakuje podvědomí aktérů a před námi se odkrývají tajené animozity života v páru, faleš leckterých kulturních a morálních klišé i dravčí podstata existenčního boje. „Situace? Zprvu vysoce civilizovaní rodiče se potkávají, aby vyplnili pojistnou listinu, protože jedno dítě ztlouklo druhé. Stačí ale, aby bylo vysloveno jedno nevhodné slovo, a všechno se může zvrhnout. Velmi rychle to dospěje k hranici civilizovaného chování, k nemožnosti, anebo – v každém případě – k relativitě všech etických projevů.“ (Yasmina Reza)