Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Teorie literatury - maturita

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (168 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Ukázka z Puškinova Evžena Oněgina.

1. Charakterizuj romantického hrdin(k)u. Splývá s autorem; cítí se osamělý, protože mu nikdo nerozumí; má tajemný (záhadný) původ; hledá únik (v rozporu snu a skutečnosti) v protispolečenském gestu nebo násilném činu; stává se revolucionářem; miluje nešťastně, většinou je ideál zadaná žena → zklamání → nešťastný, tragický konec; ve jménu lásky odmítá konvence (např. boří manželství), pokud je hrdinkou žena, konvence neporušuje; trpí oslabenou vůlí, je znuděný životem (např. zbytečný člověk); hledá útěchu v přírodě.

2. Rozeber podtrženou větu co do členitosti. Jednočlenná x dvojčlenná (podmět a přísudek).

33. – Rým, druhy rýmů, kompozice uměleckého díla

A. „Nad temné hory růžný den

vystav májová budí dol,

nad lesy ještě kol a kol –

lehká co mlha bloudí sen.

Modravé páry z lesů temných

v růžové nebe vstoupají,

i nad jezerem barev jemných

modré se mlhy houpají…“

1. Z Jakého díla je úryvek? K. H. Mácha – Máj.

2. Charakterizuj básnický jazyk autora. Jde o lyrickoepickou skladbu (byronská povídka) – 4 zpěvy + 2 intermezza (mezihry). Děj je pouze naznačen, nehraje hl. roli, nedovídáme se jej chronologicky. Básnické prostředky:

a) skvělé líčení přírody – kontrast mezi jejími krásami a lidským osudem

b) subjektivismus – v Čechách dosud nevídaný (první 3 zpěvy ve 4. osobě, čtvrtý zpěv v 1. osobě)

c) básnické prostředky – přirovnání („ten letí, co čápa let“), metafory („vyšlého slunce rudá tvář“), oxymóron – protiklad („umrlý jeho stín“, „umřelé hvězdy svit“, „mrtvé milenky cit“, „věčnosti skleslý byt“), epiteton („zelené jezero“), nezvyklé přívlastky („modrá dálka“)

d) využití zvukové stránky verše – např. střídání určitých hlásek („lhal lásky žel“), zvukomalba („po oudu lámán oud“), dynamičnost – např. dynamická slovesa

e) navozuje barevný dojem („modrá – bílá“, „zelená – bílá“)

f) užívá neobyčejně pružný rytmus

g) užívá jamb „U –“ pro vzestupnost verše klade na jeho konci jednoslabičné slovo = těžiště sdělení („vyhasl ohně kouř“, „slitého zvonu zvuk“)

3. Co je to rým? Zvuková shoda na konci verše.

4. V jakém rýmu je ukázka? V obkročném – abba.

5. Jaké jiné rýmy ještě znáš? Sdružený – aa bb, střídavý – ab ab, přerývaný – abcb.

6. Urči v textu všechna příslovečná určení. „Nad temné hory“, „nad lesy“, „z lesů temných“, „v růžové nebe“, „nad jezerem“.

B. „Dávno, dávno již tomu, co jsem posledně se dívala do té milé, mírné tváře, co jsem zulíbala to bledé líce plné vrásků, nahlížela do modrého oka, v němž se jevilo tolik dobroty a lásky; dávno tomu, co mne posledně žehnaly staré její ruce!“ (B. Němcová – Babička)

Témata, do kterých materiál patří